Planteoppdatering

Så var det fredag igjen og jeg kommer med ny planteoppdatering. Denne blir absolutt den mest spennende i år fordi det har skjedd en god del med de frøene jeg plantet. I dag skal vi med andre ord sjekke ut alle de andre små plantene i tillegg til de vanlige. Dette er noe jeg virkelig har gledet meg til. Januar og mesteparten av februar har vært ganske vanskelig for meg, men når jeg kunne begynne med disse frøene og så at dem begynte å spire etter bare noen dager så ble jeg veldig glad. Jeg har faktisk en liten overraskelse til dere også. For det er et frø jeg ikke har fortalt dere om. Dette ville jeg vente med til det eventuelt begynte å spire og det har det faktisk gjort. Så i dette innlegget skal dere få se noe veldig spennende og gøy. La oss bare begynne.

Paprikaplantene: Som dere kanskje ser så mangler det en paprikaplante. Jeg så at den bare ble dårligere og dårligere, så jeg tok farvel til den og gav bort plassen til en annen plante. De to plantene som er igjen har det ganske bra. vel, noen av bladene er blitt stygge, men det både blomstrer og er en paprika på den ene så jeg syns allikevel det er et godt tegn. Og som den paprikaen vokser. Den er så søt! Dette er faktisk noe av det morsomste som har skjedd meg når det kommer til grønnsaksplanter og jeg har hatt en Physalisplante, men det her er mye bedre. Så her går det altså veldig bra.

Busktomat (rød): Her har jeg splittet de små spirene. Det er godt mulig at jeg må splitte de enda mer, men akkurat nå skal de få stå sånn her frem til de har vokst en god del. Etterhvert skal jeg også fylle på litt mer jord. Disse er jo bare rundt 2 uker så jeg forventer jo ikke at det skal spire så utrolig mye og hvertfall ikke nå som det ennå er vinter, men jeg tror de kommer til å bli veldig fine i løpet av sommeren. Planen var egentlig å vente en god stund før jeg splittet dem, men så hadde jeg allerede begynt og da tok jeg disse her også. Når det kommer til plassering av disse så skal dem stå inne. Forhåpentligvis er det plass til både disse og de dere kan se under er.

Busktomater (gul): Dette er jo akkurat det samme som de over, bare i gule. Jeg er veldig spent på disse. De er ikke like raske til å spire som de rød, men de har hvertfall kommet opp av jorden og det er jo et godt tegn. Nå er det bare å vente i spenning og håpe at de får mange, gode tomater. Som sagt skal dem få lov å stå 2+3, men hvis jeg må gi hver og en av dem en potte for seg selv så gjør jeg det når den tid kommer. Det er mer enn nok plass her inne til alle plantene uansettom det er 4 eller 10 potter. Jeg må si at disse frøene var utrolig bra da. Jeg sådde 10 frø (5 av hver plante) og fikk faktisk 10 spirer. Om alle disse blir store planter vet jeg ikke, men det er allikevel veldig bra frø når alle sammen faktisk spirer etter noen få dager. Og som dere ser så har dem ikke noe plast over seg lengre. Grunnen til det er så enkel som at jeg ikke orket å legge over ny plast når jeg måtte flytte ut 2 av spirene. Så de får stå uten plast også får vi se hvordan det går. Som regel har jeg jo plasten på en god stund, men ikke denne gangen (selvom det egentlig var planen).

Mini Agurkplanter: Her har jeg altså fått 3 mini agurkplanter ut av 3 frø. Igjen er det veldig bra frø jeg har fått og jeg er utrolig fornøyd med resultatet. De vokser som bare det og jeg gleder meg skikkelig til å se dem klatre rundt i vinduet. Ja, jeg har bestemt meg for å ha disse inne. Det kan jo bli veldig spennende å se hvor høyt opp dem klatrer. De har hvertfall hver sin snor som går helt opp til toppen av vinduet. Blir dem lengre enn det så har jeg en løsning, så det skal gå helt fint uansett hvor store dem blir. Det eneste jeg er litt bekymret for er solen. For dem er ikke veldig glad i sol, men de hadde fått like mye (om ikke mer) sol om de hadde stått ute. Så da får vi bare håpe at det går bra. I verstefall får jeg henge opp noe beskyttelse foran disse plantene om det blir for tøft for dem. Foreløpig koser dem seg skikkelig i vinduet og det er så gøy å se.

Pæretomatplante: Her har jeg også flyttet planten, men ikke delt dem opp fordi det er en ganske stor plante som skal ha mange greiner. Min hadde hvertfall det da jeg kjøpte den fra butikken. Så de skal få lov til å stå samlet. Den står nå i en kurv som jeg har kledd med plastpose i bunnen og sidene. Dette er den “potten” den skal stå i hele sommeren, med mindre den begynner å klage på dårlig plass. Det håper jeg virkelig ikke for det er ganske vanskelig å bytte potte når den har vokst seg stor, men den har god plass og det blir fylt på mer jord etterhvert som den vokser. Forrige (kjøpte) plante jeg hadde stod i en pallekarm og jeg så at røttene dens gikk overalt. Den delte denne pallekarmen med en agurkplante, men hele tiden var røttene på toppen. Så jeg er veldig usikker på om det er stor nok potte eller om jeg må gjøre noen endringer. I verstefall kan jeg jo bare løfte den ut ved hjelp av plastposen i bunnen, men vi får nesten bare se hvordan dette går. Først må disse små spirene bli store nok. Når våren kommer og det ikke lengre er kaldt om natten så skal denne planten få lov til å komme ut. Jeg har planer om å bygge støtte på kurven etterhvert sånn at planten ikke går overalt. Det kommer jeg også til å gjøre når den har vokst en del.

Klementinplante: Og her kommer altså overraskelsen. Jeg tenkte det kunne være gøy å prøve, men jeg hadde egentlig ingen tanker om at det faktisk kom til å fungere. Det startet med at jeg hadde funnet en stein i en av klementinbåtene. Tidligere har jeg faktisk klart å få et slikt eksotisk frø til å spire, men allikevel var jeg litt i tvil. Et par uker senere kom det vist en liten spire opp av jorden, men det var først etter at jeg hadde byttet potte. Det var egentlig veldig rart fordi jeg så etter liv i jorden da jeg pottet om, men da så jeg ikke noe. 1 dag senere kommer denne. Så det blir jo veldig gøy å følge med på videre og kunne dele med dere. Ikke alle har en klementinplante i vinduet sitt, men det har altså jeg. Om du er nysgjerrig på hvordan det går så burde du følge med for denne lille kameraten vil være på alle fredagsoppdateringene.

Sukkerertplanter: Ja, jeg har altså ikke mer enn 8 sukkerertplanter. Disse skal også stå inne. For begge to har en egen pinne i midten som de kan klatre opp på. Det er også eneste grunnen til at de kan bli værende inne. Så på hvert vindu har jeg altså miniagurker på ene siden og sukkererter på andre siden. Tatt og lov for persienner ellers ville dette aldri gått. Det er der både tråene og pinnene kommer fra som plantene kan krabbe på. Når det kommer til selve plantene så har dem vokst enormt mye. Dette er kun på noen få dager at de har blitt så store. Jeg lurer på hvordan det kommer til å se ut når våren og sommeren kommer. Vi kommer til å leve i en jungel av planter, men det gjør ikke meg noe og hvis samboeren min vil rømme (noe jeg tviler på) så har han kontoret på soverommet. Uansett tror jeg han syns det er moro. Han har jo ikke bodd med meg SÅ lenge…

Avokadoplante: Her skjer det så lite at det er egentlig ikke noe spennende å skrive om, så jeg tror vi bare går videre. Det er bare samme gamle. Den har det bra. That’s it.

Chiliplanten: Det er altså den planten som står ved siden av avokadoplanten. Og over her ser dere også nærbilder av alle blomstene som har kommet på blomsten. En blomst har falt av, men stilken er fortsatt på planten. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan dette fungerte, selvom den fikk en chili sent i fjor. Ja, hodet mitt har veldig vanskelig for å huske diverse ting. Så da får vi vel bare vente og se om det vil vokse noen chilier på denne flotte planten eller om det bare kommer blomster. Uansett er den veldig vakker og gir mye glede bare sånn den er nå, så jeg er glad uansett hva som skjer videre. Det ville allikevel vært utrolig gøy å fått noen flere chilier. Samboeren min syntes også det var gøy med chili og kunne lage mat med den. Så vi får bare vente i spenning.

Og da er vi altså kommet igjennom alle plantene. Om du syns dette er spennende å følge med på og ikke vil gå glipp av noe at det som skjer her så skal du følge bloggen på facebook HER. Jeg poster også litt på disse kanalene:

Snapchat:cathrineruth92
Twitter: cathrineruth92
Instagram: Sp0okeyg1rl

Følg meg gjerne om du ønsker flere oppdateringer igjennom uken og andre spennende ting.

4 kommentarer
    1. Å se at det spirer og blir en plante, når det er mørkt og kaldt ute, er en herlig vitamininnsprøytning !

    2. Takk for titten! Herlig tid vi går i møte. Her i nord er vi nok senere med såing etc. enn lenger sør; naturforholdene legger premissene for mangt og meget… Lykke til med sodden 💚

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg