planteoppdatering

Da var det fredag og denne fredagen skal vi altså se hvordan det går med plantene mine. Og denne gangen har jeg faktisk noe veldig spennende å vise dere. Sist gang fortalte jeg dere at paprikaplantene mine hadde knopper, men jeg trodde ikke at det kom til å skje noe mer enn det. Vel, la oss ta en titt på hva som skjer på paprikaplantene nå.

Ja, som dere ser på bildene over så er det ganske mye som har skjedd her. Her har det kommet flere blomster og en mini paprika som vokser litt mer for hver dag. Dette gir meg veldig mye glede i hverdagen. Jeg sitter å ser bort på den bittelille paprikaen og smiler fordi dette er den aller første paprikaen jeg har klart å dyrke selv. Nå er det jo lenge til før den er moden, men det er absolutt mye lengre enn jeg har kommet før og det er kjempe moro. Den sitter på den store paprikaplanten, men den mellomste har også en blomst. Selvom den ikke er like høy så har den faktisk fått en blomst den også. Så det blir jo veldig spennende å se hvordan det går med disse blomstene og den lille paprikaen som nå har kommet på plantene.

Når det kommer til den lille paprikaplanten så er det ikke så veldig mye som skjer, men den gir hvertfall tegn på at den er i live. Så da får vi bare håpe at den kom seg etterhvert som varmen kommer og solstrålene treffer plantene igjen. Frem til da skal jeg ta godt vare på dem alle sammen og følge nøye med denne minste paprikaplanten.

Utenom det så har jeg begynt å spraye plantene hver eneste dag. De har også fått knust eggeskall i pottene, så nå skal det forhåpentligvis gå bra med dem. Det eneste som mangler nå er solskinn i vinduskarmen. Frem til da så tror jeg faktisk at jeg skal klare å holde plantene i live. Ja, med tanke på at det blomstrer som bare det her så tror jeg det skal gå ganske bra. Tror ikke dere?

Så var det chiliplanten. Den ser ut til at har fått et lite kuldesjokk. Kanskje ikke så rart siden vi måtte lufte ut all røyken for en liten stund siden. Her har bladene begynt å visne litt og andre har krøllet seg, men forhåpentligvis vil den komme til seg selv igjen. Noen blader i minus har jo ikke så mye å si hvis den til slutt klarer seg og kan gi oss noen flere chilier. Jeg har trua på den og heier på den selvom den ikke ser så veldig glad ut akkurat nå. Den kommer hele tiden med knopper, som dere kan se øverst til venstre, men de visner. Det er nok ikke like lett for denne som det er for paprikaplantene. Grunnen til at det går så bra for paprikaplantene og ikke like bra for chiliplanten er fordi dette vinduet ble satt opp, men ikke den vinduet som paprikaplantene står. Jeg ville ikke risikere å ta knekken på paprikaplantene. Forhåpentligvis har jeg ikke tatt knekken på denne heller. Den har hvertfall fått litt eggeskall i potten sin sånn at den kanskje kan få litt ekstra næring. Så er det bare å vente og håpe at det vil gå bra til slutt.

Helt til slutt har vi avokadoplanten som er den eneste som ikke har fått eggeskall i potten, men den har det jo ganske bra. Jeg tror faktisk ikke trenger noe ekstra næring. Den vokser jo som bare det. Når det kommer til skader fra kulden slik som chiliplanten har, så har jeg faktisk ikke sett noe tegn til det på denne planten. Forhåpentligvis gikk det bra med denne. Det er fortsatt ikke noe tegn på noen flere greiner da og det er jo litt synd. Hele grunnen til at jeg klippet den ned forrige gang var jo fordi det skulle hjelpe planten til å få flere greiner, men det ser dårlig ut. Så nå har jeg egentlig bare latt den få vokse akkurat som den vil. Også får vi se om det endrer seg til sommeren eller om jeg bare kommer til å ha en lang “bønnestengel”. Uansett er jeg veldig glad i denne avokadoplanten. Det er jo gøy å få til noe litt mer eksotisk og spennende. Særlig når man bor i et så kaldt land som Norge. At en eksotisk plante klarer å overleve en norsk vinter i en vinduskarm er jo ganske imponerende.

Da har vi kommet til slutten på denne planteoppdateringen, men du vil ikke gå glipp av neste fredag. Jeg skal nemlig gjøre noe veldig gøy og spennende. Kan dere gjette hva det er?

Følg bloggen på facebook HER så går du ikke glipp av det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg