Ord KAN ødelegger

Det er ikke så mye annet enn kurset som skjer i dag så jeg vil heller ta opp et tema som betyr så mye for meg. For meg er det viktigste å føle seg vel med seg selv. Jeg har gått igjennom livet og fått mye hat. Det største problemet har vært utseendet mitt. Jeg gikk i feil klær, jeg var ikke tynn nok, krøllene mine var stygge og sminken jeg brukte gjorde meg styggere. Det gikk nesten bare på utseende og det gjør det ennå. Har man ikke den perfekte kroppen så er man liksom ikke bra nok!? Jeg gikk igjennom livet og jeg hatet alt ved meg selv. Jeg hatet å se meg selv i speilet fordi jeg hadde for mye fett på kroppen og jeg så ikke ut som de andre jentene. Man får en stemme inni hodet aom repiterer: “du er ikke bra nok og ingen liker deg”. Det begynte å synke inn og jeg begynte å tro på det. Ingen skulle ta bilde av meg for jeg så ikke bra ut. Jeg ble ukomfortabel i min egen kropp. Tenk at andre sin stemme betyr mer enn din egen!? Det er derfor veldig viktig å være gode mot hverandre, men det er jo desverre ikke alle som klarer. Min løsning var derfor å kutte ut folk som dyttet meg ned og som ikke brydde seg om hva de sa til meg.

Jeg sa til dere for en god stund siden at jeg hadde aldri følt meg bedre og jeg var glad i kroppen min, men jeg ser nå at det ikke var like sant som jeg ønsket at det skulle være. Jeg var i et usunt forhold og jeg klarte verken å føle glede eller sorg. Jeg viste rett og slett ikke hvor ille jeg hadde det før jeg traff den rette. Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er fornøyd med den jeg er og slik jeg ser ut. Når jeg er med gutten min så har jeg ikke tenkt én negativ tanke om meg selv. Jeg har så klart en fortid med en humpete vei som alle andre, men for første gang i livet mitt føler jeg meg lykkelig. Det tok ganske mange år å komme seg hit jeg er i dag og det er veldig trist å tenke på at ord fra andre kan ødelegge så mye.

Min historie startet med mobbing på skolen og mye bråk hjemme. Jeg var nok ikke den letteste ungen å håndtere, men det var det jo en grunn til. Når det føles ut som at hele verden er i mot deg er det vanskelig å finne de menneskene som faktisk bryr seg. Jeg sperret meg inne på rommet og når jeg fikk tilgang til pc så var det hat 24/7. Til slutt ble jeg så vant til det og følte at jeg fortjente hvert eneste ord som ble sagt.

Hore! Ingen liker deg! Gå å kutt deg selv! Ta livet ditt! Ingen kommer til å savne deg! Du er stygg! Feite kjerring! 

Det er klart at slike ting går inn på ei tenåringsjente som gjør så godt hun kan for å overleve ungdomsskolen. Ja, jeg tok det til meg og jeg drev med selvskading. Jeg angrer som pesten på det den dag i dag, men jeg lærte noe viktig. Jeg lærte at mobbing kan drepe og at ord kan være giftige. Jeg kan si ting som jeg mener som en spøk, men sårer andre. Jeg er ikke perfekt, men jeg gjør så godt jeg kan for å vise at jeg bryr meg om de få personene jeg har i livet mitt.

Etter å ha kuttet ut alt og alle som ikke har vært bra for meg så har smilet kommet frem og jeg gløder av lykke. Allikevel tenker jeg på alle de som ikke har det bra og faktisk blir mobbet. Dette er en sak som jeg ønsker å jobbe med. Hvor mange må ta livet sitt eller skade seg for at barn og ungdom skal skjønne at dette ikke er greit!? Hva kan vi gjøre for at mobbingen skal ta slutt? Jeg vil gjøre noe, men hva? Hva kan jeg gjøre for å  hjelpe barn og unge til å forstå at mobbing kan og vil ødelegge liv!?

4 kommentarer
    1. Ja, mobbing og stygge ord kan ødelegge en person. Godt at du har kommet videre i livet og har det bra nå. Klæm

    2. Hei!

      På kort sikt er det vanskelig å se resultater av et arbeid relatert til mobbing. Skal man jobbe mot mobbing må man starte allerede i barnehage og skole. Kommer en fra grunnskolen med gode holdninger er en langt på vei for å kunne stoppe mobbing!

      Bli lærer eller barne & ungdomsarbeider. Kanskje helsesøster eller en jobb innen skolehelsetjenesten! Da vil du virkelig kunne gjøre et godt stykke arbeid for barn og unge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg