Oppskrift: Min egen brødoppskrift

Denne gangen slang jeg bare sammen noen frø, korn og det jeg fant som passet sammen. Plutselig hadde jeg et sunt og spennende brød som samboeren min ble veldig glad for. Det var veldig gøy å prøve noe helt nytt. Så her får dere min helt egen oppskrift på et fullkornsbrød eller hva jeg nå skal kalle det. Sunt og bra for kroppen er det hvertfall. Og ser ikke dette spennende og godt ut? Jeg syns hvertfall det ligner veldig mye på en av de veldig sunne brødene man får kjøpt i butikken.

Du får 1 brød av denne oppskriften

Du trenger:

3dl vann

1pk tørrgjær

4dl hvetemel

4,5dl sammalt rug grovmalt

1dl linfrø

1dl gresskarkjerner

1dl solsikkefrø

2ss sirup

1ts salt

Slik gjør du:

Ha lunkent vann og gjær i en bolle og la det stå i 3-5 minutter.

Ha i resten av ingrediensene og gland godt. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin om du har, men det går også helt fint å gjøre det for hånd.

Deigen skal være litt klissete, men ikke for mye.

Smør en bakebolle med litt olje og legg deigen oppi med et håndkle over.

La deigen hvile i 1 time.

Forme deigen til et brød og ha den i en smurt brødform.

Pensle toppen med vann og dryss over solsikkefrø og gresskarkjerner, før du snitter brødet.

Deigen skal hvile mellom 30 minutter til 1 time.

Stek brødet midt i ovnen på 200c i 40 minutter.

Avkjøl helt på rist.

Tips! Om du ønsker å fryse brødet, men ikke ta opp hele når det skal tines kan du skjære opp brødet i skiver og fryse det sånn. Også tar du bare opp de skivene du skal spise.

Ønsker du å følge bloggen videre og få mange nye oppskrifter fremover burde du følge med på Facebooksiden til bloggen. Linken finner du under her. Da går du ikke glipp av noe og det vil du ikke. Det vil komme mange spennende oppskrifter fremover. Særlig når halloween og jul kommer.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg