Oppskrift: Speltrundstykker med havre

Noe jeg har hatt lyst til å teste ut en stund nå er speltrundstykker. Og det må jeg si at var verdt å vente på. De smakte helt fantastiske og de er også veldig enkle å lage. Så hvis du vil ha noen gode og enkle rundstykker til helgefrokosten eller kanskje noe ekstra godt i matpakka, er denne oppskriften verdt å prøve. Jeg ble hvertfall veldig fornøyd.

Du trenger:

300g speltmel
150g sammalt hvete finmalt (kan også bruke grovmalt)
100g havremel
1ts salt
3dl vann
1dl melk (jeg brukte mandelmelk)
1pk tørrgjær
3ss olivenolje

Slik gjør du:

Ha gjær og lunkent vann i en bolle og la det stå i 30 sekunder.

Tilsett resten av ingrediensene og bland godt.

Kna deigen ekstra slik at du får en myk deig som er lett å jobbe med. Her pleier jeg alltid å ta deigen ut av bollen og legge den på en melete overflate. Da er det enklere å kna deigen.

Legg deigen til heving i minimum 1 time.

Del deigen inn i 13 like emner.

Rull alle emnene til runde stykker og legg dem 4×3 på et stekebrett med bakepapir.

Etterhev i 30-45 minutter.

Spray/pensle med vann før steking.

Stekes på 225°c i 25 minutter. De skal ha en gylden brun farge.

Legg dem til avkjøling på ei rist.

Og så er det bare å nyte ferske rundstykker. Du kan også fryse dem, men da kan det være lurt å lettsteke dem i stedenfor å steke dem helt ferdig. Da kan du putte dem noen minutter i ovnen også har du ferske rundstykker. Ellers er de også gode etter å ha vært fryst (ferdig stekt).

Om du ikke vil gå glipp av flere oppskrifter så anbefaler jeg deg å følge bloggen på facebook. Du finner linken under her, sammen med link til min youtubekanal og instagram.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg