Oppskrift: “små” hvitløksbaguetter

Disse baguettene jeg lagde ble litt store, men de var vanvittig gode. Jeg lagde 12 ut av deigen så hvis du vil ha noen som ikke er fult så store så anbefaler jeg å lage 16 ut av denne oppskriften. Vil du fryse dem så anbefaler jeg å steke dem litt, men ikke helt ferdig. Da kan du bare legge dem inn i ovnen i noen minutter og du vil ha nydelige hvitløksbaguetter til middag som er helt ferske. Ellers håper jeg de frister å lage. Her kommer hvertfall oppskriften.

Du trenger:

50g smør

3,5dl vann

1pk tørrgjær

1 egg

1ss sukker

1ts salt

600g hvetemel

Hvitløksmør

Slik gjør du:

Ha varmt vann (ca. 40°c) og sukker i en bolle.

Tilsett gjær når du har løst opp sukkeret i vann og la det stå i 1-2 minutter.

Tilsett egg, smør, salt og hvetemel.

Bland det godt til smøret er helt blandet inn i deigen. Det hjelper å bruke romtemperert smør.

La deigen stå til heving i 1 time.

Del deigen i 12-16 deler.

Trill dem til runde boller.

Dytt dem litt flate og smør på hvitløksmør. Bruk godt med smør.

Knip dem igjen slik at smøret ikke renner ut.

Form dem til avlange rundstykker/små baguetter.

Legg dem ned med den siden du lukket dem igjen slik at du får skjøten ned mot stekeplaten. Husk å ha bakeark på stekeplaten.

Snitt gjerne litt over på toppen av hvert rundstykke.

La dem heve i 15 minutter.

Pensle med et sammenvispet egg.

Stekes midt i ovnen på 200°c i 15 minutter.

Og så har du noen utrolig gode hvitløksbaguetter til f.eks suppe, gryter eller lasagne.

Om du ikke vil gå glipp av flere flotte oppskrifter så anbefaler jeg å følge bloggen på facebook. Linken finner du under her. Kun der vil link til alle oppskriftene ligge. Og det vil komme masse spennende og godt fremover. 3 oppskrifter i uka pluss mer. Alltid noe nytt.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

6 kommentarer

Siste innlegg