Oppskrift: skinkestek

Jeg fant en skinkestek i tilbudshylla på MENY. Om du vil støtte butikkene og redusere matsvinn så er det (i de alle fleste butikker) tilbudshyller som har mat som snart går ut på dato. Du får disse varene billigere så det er jo en fin måte å spare penger på også. Disse tilbudshyllene har jeg funnet utrolig mye godt i. Alt fra grillet kylling og kjøttdeig til fårikål og pålegg. Denne gangen fant jeg skinkestek og da måtte jeg jo komme med en oppskrift. Så her er slik jeg stekte skinkesteken.

Du trenger:

Skinkestek

Salt

Pepper

3,5dl glovarm vann

Slik gjør du:

Det første du må gjøre er å fjerne nettingen og snitte svoren.

Så strør du på salt og pepper. Husk å gni det godt inn både over og under. Hvor mye du bruker kommer an på hvordan du liker den krydret, men jeg vil nok anbefale å bare drysse forsiktig over.

Plasser steken med svoren opp, i en ildfast form og ha i vannet.

Forvarm ovnen på 200°c.

Ha aluminiumsfolie over den ildfaste formen.

Sett den ildfasteformen i midten av ovnen i 50 minutter.

Skru ned ovnen til 180°c, ta av aluminiumsfolien og stek så videre i 1,5 time.

Om du ønsker ekstra sprø svor kan du sette på grillfunksjonen i opp til 15 minutter, men det gjorde ikke jeg denne gangen. Hvis du gjør det ville jeg hvertfall holdt et øye med den sånn at den ikke får noen svidde områder.

Når du tar ut steken lar du den hvile på en tallerken/fjøl i 15 minutter FØR du kutter i den. Slik vil du få en saftig og god stek.

Og så er det bare å skjære tynne skiver og servere med det du ønsker. Her ble det salat og ris, men du kan jo bruke brun saus, grønnsaker og potet for eksempel.

Hva du har ved siden av er opp til deg, men slik får du hvertfall en saftig og mør skinkestek. Og hvis du ikke spiser hele kan du gjøre som meg og fryse ned resten. Så tar du det opp og varmer dem i brun saus neste gang du skal ha stek eller kanskje du kutter den I terninger og lager en form i ovnen med potetskiver eller noe. Ja, mulighetene er endeløse. Kun fantasien setter grenser.

Om du ønsker flere spennende oppskrifter burde du følge bloggen på facebook. Der får du varsel når det kommer nye innlegg. Både på middager, bakevarer og mer. Linken finner du under her. Dette vil du ikke gå glipp av. 3 nye oppskrifter hver eneste uke.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg