Oppskrift: rundstykker

Trenger du noen gode rundstykker til julefrokosten? Vel, da har jeg den perfekte oppskriften på luftige og gode rundstykker med valmuefrø. Jeg bakte disse i går kveld og de var nydelige! Og til julefrokosten må man jo ha noe ekstra godt, syns du ikke? For meg holder det hvertfall ikke med noen halvstekte rundstykker fra butikken. Nei, når julefrokosten kommer har jeg lyst til å ha noen ferske rundstykker. Så jeg har tenkt til å bake litt kvelden før. Vel, de blir ikke rykende ferske fra ovnen, men de blir hvertfall hjemmebakt. Og hvis du vil ha noen super gode rundstykker så kommer oppskriften her.

Du trenger:

1pk gjær

7dl vann

25g sukker

25g smør

25g salt

2 egg

1,3kg hvetemel

Slik gjør du:

Bland alt sammen i en bolle.

Når deigen er jevn og fin kan du dele den i 30 like biter.

Trill dem runde og dypp dem i valmuefrø.

La dem heve i 2t før du steker dem.

Stekes på 240°c i 12-15 minutter midt i ovnen.

Enklere blir det ikke.

Og hvis du vil kan du jo lage loff ut av det også. Det jeg gjorde da var å ligge flere små rundstykker i en brødform etter å ha dyppet dem i valmuefrø. Legg dem tett slik at dem blir til en loff og ikke brytebrød (slik som på bildet under her).

Du kan så klart lage brytebrød også om du ønsker det, men det gjorde ikke jeg denne gangen. Uansett hvilken form du lager disse rundstykkene i så vil dem hvertfall bli gode. Og om du lurer på hvordan det ferdige resultatet ble på loffen så kan du se det under her. Jeg syns hvertfall det ble ganske bra. Og det beste av alt er at det lukter enda bedre enn det ser ut. Det duftet så godt på kjøkkenet i går kveld.

Følg bloggen på facebook HER for flere oppskrifter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg