Oppskrift: rundstykker i langpanne (grov)

Mange av dere flotte lesere ble veldig fornøyd med de fine rundstykkene i langpanne. Og om du ikke har fått med deg denne oppskriften så finner du den HER. Så jeg tenkte jeg skulle lage en grov versjon av dem. I starten tenkte jeg at den bare skulle være litt grov. Dere vet, sånn at den ser grov ut, men egentlig ikke er det. Det var planen før jeg innså at den ville blitt alt for lik den fine versjonen. Så jeg lagde den litt ekstra grov enn det jeg opprinnelig hadde planlagt. Og jeg må si at rundstykkene ble utrolig gode. De er litt mer kompakt enn de fine, men absolutt lite gode. Jeg er ikke en som liker så grove brød, men disse var perfekte. Så de kommer jeg definitivt til å lage igjen. Siden jeg ble fornøyd med oppskriften jeg har satt sammen så vil jeg dele den med dere. Her får dere derfor oppskriften på grove rundstykker i langpanne.

Du trenger:

1pk gjær

50g smør

7dl vann

1ss salt

1 egg

1ss sukker

300g hvetemel

200g sammalt rug fin

550g sammalt hvete fin

1½dl linfrø

+sesamfrø og linfrø i pynt. Egg til pensling.

Slikt gjør du:

Bland alt det tørre i en bolle.

Smelt smør i en kjele og avkjøl.

Ha i vann (ca. 39°c), smør og egg i bollen med det tørre.

Bland alt sammen til det er en fin og luftig deig. Den skal være litt løs, men ikke klissete.

La deigen heve i 30 minutter.

Del deigen i 16 like deler. Du vil da ha et rundstykke for mye til langpannen, men dette kan du evt. steke for seg selv.

Rull rundstykkene runde og legg den I en liten langpanne med bakepapir. 3×5 som du kan se på bilder under her.

Pensle dem godt med et sammenvispet egg.

Strø over sesamfrø og linfrø.

La den heve i 30-45 minutter.

Så steker du dem midt i ovnen på 225°c i ca. 15 minutter (Over og undervarme).

La dem avkjøles seg før du skjærer i dem.

Og så er det bare å nyte ferske, hjemmebakte rundstykker.

Har du lyst på flere gode oppskrifter du kan teste ut? Da burde du følge med på bloggen min. Her deler jeg alle oppskriftene jeg lager. Alt fra mat til kaker. Og nå er det snart april som betyr 1 matoppskrift hver dag, hele måneden. Hvor spennende er ikke det? Hvis du ikke vil gå glipp av noen av disse oppskriftene kan du følge bloggen på facebook HER.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg