Oppskrift: rosinboller

Disse bollene var utrolig gode. Når de er ferske så er dem helt myke, men dagen etter er de mer faste. Uansett når man spiser dem så er de super gode! Disse er absolutt å anbefale. Vel, jeg ville jo ikke delt oppskriften om jeg ikke likte dem. Så her får dere en veldig god oppskrift på rosinboller.

Du trenger:

1kg hvetemel

1pk gjær

2dl sukker

4dl melk

3dl vann

3ts kardemomme

200g smør

1 pk Rosiner

Slik gjør du:

Smelt smør og ha i melk+vann. La det bli ca. 37°c.

Bland alt (utenom rosiner) sammen i en bolle, gjerne med en kjøkkenmaskin. Jeg har ikke det så jeg måtte blande det for hånd. Når det er godt blandet har du i rosiner og blander de godt inn.

La deigen hvile i ca. 30 minutter.

Rull boller og legg 3×3 på stekebrett med bakepapir.

Legg over et kjøkkenhåndkle og la dem heve i minimum 30 minutter.

Pensle dem med egg.

Steks på 250°c midt i ovnen i 5-10 minutter. Tiden kommer an på hvor stor boller du lager. Jeg stekte mine i 7 minutter, men de var ganske små.

Tips! Du kan bytte ut rosiner med grovhakket sjokolade eller bare droppe dem.

Om du ikke vil spise alle bollene med en gang kan du fryse dem ned ustekte eller ferdig stekte. Jeg Frøya ned noen ustekt og tinte de opp, stekte dem og de smakte like godt.

Uansett hva du velger så håper jeg det smaker. Jeg likte denne oppskriften veldig godt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg