Oppskrift på søt gjærdeig

I stad sa jeg at jeg hadde begynt å lage en hvetedeig. Dette skulle blir til hvetehorn og solskinnsboller. Nå som de er ferdige og jeg har fått slappet av en stund så tenkte jeg å dele oppskriften med dere. For jeg må si at denne hvetebaksten smakte veldig godt. Jeg satt på ringeren i notre dame og koste meg med dagens bakst. Nå som filmen er ferdig så tenkte jeg det var på tide å dele den gode oppskriften med dere. Så her får dere oppskrift på hvetebakst. Det beste med en slik oppskrift er at man kan lage så mye forskjellig godt.

Du trenger:

100g smør

3,5dl melk

1 pk gjær

½ ts kardemomme

½ ts bakepulver

½ ts salt

60 g sukker

600 g hvetemel

1 pk rosiner eller sjokolade

Slik gjør du:

Smør smeltes i en kjele. Ha i melken. Når det er lunket kan det helles i en bolle sammen med gjær. Tilsett alt det tørre og bland godt. Tilsett rosiner eller sjokolade.

La deigen hvile i 30 minutter. Form til boller eller hva du måtte ønske å lage. Blir ca. 10-15 stk.

stekes på 200°c, midt i ovnen i 12-15 minutter.

avkjøl og pynt gjerne med melis.

Om du lurer på hva du kan lage med denne oppskriften så skal jeg gi deg noen tips her. Jeg lagde jo hvetehorn og solskinnsboller. I tillegg kan man lage skolebrød, hveteboller, rosinboller og sjokoladeboller. Det går også an å bruke oppskriften til å lage kanelsnurrer. Så ja, mulighetene er mange bare man har en grunnoppskrift på søt gjærbakst. Vaniljekremen jeg har brukt på/i disse er den ferdige vaniljekremen fra piano. Dette er den beste kremen jeg har smakt. Den har en helt utrolig god smak av vanilje. Så hvis du skal bruke vaniljekrem på bollene så er denne absolutt å anbefale. Og skal du lage glasur så tar du bare eggehvite og pisker det godt før du tilsetter melis. tilsett så mye at det blir en passe tykk konsistens. Det er også veldig godt med et par dråper av romessens om man liker det. Dessverre fant jeg ikke det i skapet denne gangen, men godt ble det uansett.

Har du noen spørsmål så er det bare å spørre i vei. Ellers så håper jeg det frister og at du finner frem bakeutstyr nå i helgen. I såfall håper jeg du koser deg masse og at det smaker utrolig godt. Nå skal jeg slappe av/sove også blogges vi i morgen. God natt!

Følg gjerne bloggen på Facebook ved å trykke deg inn HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg