Oppskrift: Oreokake

Noe av det beste jeg vet er oreokake. Så når jeg hadde bursdag og skulle lage noe når venninna mi kom på besøk, var valget ganske lett. Siden jeg allerede hadde begynt å legge ut oppskrifter til jul så måtte jeg vente med å dele denne oppskriften frem til nå, men den er absolutt verdt å vente på. Den var så utrolig god, bedre enn noen oreokake jeg har smakt før. Så her kommer min oppskrift på oreokake.

Bunnen

Du trenger:

350g oreokjeks

100g smør

Slik gjør du:

Smelt smør på lav varme.

Legg oreokjeks i en zipbag og mos dem til “støv”.

Bland det smeltede smøret og de knuste oreoene sammen.

Legg bakepapir i bunnen av en rund form (24cm).

Trykk ut oreo-smørblandingen i bunnen av formen. Trykk det slik at det blir kompakt.

Sett formen inn i kjøleskapet.

Ostekake

Du trenger:

200g philadelphia

75g melis

2dl kremfløte

50g oreokjeks

Slik gjør du:

Ha kremost og melis i en bolle. Bruk håndmixer til å blande det godt sammen.

I en annen bolle pisker du fløten til krem.

Vend inn kremen i kremosten.

Ta ut formen fra kjøleskapet og smør kremen over kjeksbunnen.

Knus oreokjeksen og strø den over kremen.

Sett formen tilbake i kjøleskapet i ca. 30 minutter.

Sjokolademousse 

Du trenger:

5 eggeplommer

200g mørk kokesjokolade

1,5dl kremfløte

2ss melis

Slik gjør du:

Smelt kokesjokoladen i en kjele på lav varme. Om du er redd for at det skal svi seg kan du enten smelte det i vannbad eller i mikroen. Jeg liker å bruke kjele.

Avkjøl litt før du fortsetter.

Bland inn en og en eggeplomme inn i sjokoladen.

Pisk fløte og melis til en løs krem.

Tilsett sjokoladeblandingen og pisk den ferdig.

Ta formen ut av kjøleskapet igjen og smør sjokolademoussen ut i formen.

Sett formen tilbake i kjøleskapet og la den stå der i 1 time.

Topping

Du trenger:

2dl fløte

50g oreokjeks

Slik gjør du:

Pisk krem, ta ut formen og smør det på toppen av kaka.

Knus oreokjeksen og strø på toppen.

Dytt gjerne noen halve oreokjeks ned i kremen også for ekstra pynt.

Og slik lager du den absolutt beste oreokaka. Jeg lover deg at dette er den beste oppskriften på oreokake.

Ikke glem å sjekke ut youtubekanalen min der jeg poster masse videoer. Og Instagram der jeg er veldig aktiv på storyen. Linker finner du under her.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg