Oppskrift: Oreo makroner

Dagens oppskrift er mer en oppskrift på hvordan man lager kjeksen til makronene. Kremen er ganske enkel, men jeg har ikke en nøyaktig oppskrift på denne da jeg glemte å måle. Så hvis du vil ha en bedre oppskrift kan du bare søke opp smørkrem eller fyll til makroner så finner du nok mye inspirasjon, men her får dere hvertfall oppskrift på oreo makroner som er en av mine favoritter når det kommer til makroner.

Det blir ca. 25 ferdig monterte makroner

Du trenger:

3 eggehviter
80g sukker
130g mandelmel
170g melis
3ts vaniljesukker
5 oreo (kun kjeksen)

Slik gjør du:

Ha eggehvitene i en bolle og pisk med handmixer (eller kjøkkenmaskin om du har det) på middels hastighet. De skal piskes helt til dem har blitt så luftig at du kan snu bollen uten av den beveger på seg.

Tilsett sukker litt etter litt og pisk til den er helt stiv.

Sikt mandelmel, vaniljesukker og melis og bland det inn i marengsen med en slikkepott. Bland dette godt inn sånn at det ikke er noen klumper eller noe liggende i bunnen.

Ha i oreo som du har most til “støv”. Det skal ikke være noen biter.

Ha røren i en sprøytepose (gjerne med en stor tyll med rundt hull).

Sprøyt ut makroner på bakepapir eller silikonmatter for makroner som ligger på stekeplate.

Dunk stekeplaten i bordet slik at de flates ut på toppen.

Sette dem på benken i ca. 40 minutter slik at toppen tørker.

Stek dem på 170°c i 12-14 minutter midt i ovnen.

La de avkjøles på rist før du monterer dem.

Når det kommer til fyllet i makronene så har jeg bare brukt vanlig smørkrem og hatt i kremen fra oreoene. Du kan så klart ha i kakao eller knuste oreo for å få litt mer smak i den, men her er hvertfall oppskriften jeg har brukt for å lage kremen.

50g smør blandes med kremen fra oreo og 1dl melis. Når det er godt blandet så fortsatte jeg bare å ha oppi melis til den ble stiv nok. Du kan gjøre som du vil, men jeg hadde lyst på en krem som var stiv. Så jeg hadde ikke en nøyaktig oppskrift på dette. Jeg fulgte bare magefølelsen og glemte helt å måle hvor mye jeg hadde brukt, men det er hvertfall en helt enkel smørkrem. Det eneste var at jeg la til kremen fra oreoene fordi jeg ikke ville kaste det.

Disse tok jeg med til brodern og dem likte disse veldig mye. 

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg