Oppskrift: marshmellows

Jeg fikk lyst til å lage mine egne marshmellows som jeg kunne bruke i kakaoen. Så kom jeg på en helt fantastisk idé som passer perfekt nå i oktober, nemlig marshmellows formet som små spøkelser. Det går jo selvsagt å lage mye annet ut av dem også. F.eks kan du lage hodeskaller eller bein som også passer bra til en spooky kveld. Også er dem så utrolig enkle å lage. Hvis du vil vite hvordan du kan lage disse søte spøkelsene så finner du oppskriften under her.

Du trenger:

1pk gelantinpulver (vann til å blande ut gelantin)

1/2dl sirup

2dl sukker

2dl vann

1eggehvite

Slik gjør du:

Ha gelantinpulveret i en skål og ha litt vann oppi (ca. 3ss). Bland det til alt pulveret har sugd til seg vann. Dette skal bli en hard klump og ikke rennende så ikke bruk for mye vann.

Sett skålen med gelantin til side.

Ha sirup, vann og sukker i en kjele og la det koke til alt har løst seg opp. Viktig at du IKKE rører i dette.

Ta den av platen og tilsett gelantinklumpen. Rør den helt ut. Pass på at det ikke er noen klumper igjen.

Pisk eggehviten luftig og fluffy.

Mens håndmixeren/kjøkkenmaskinen går så heller du blandingen med gelantin i en tynn stråle slik at det blander seg fint inn med eggehviten. La den gjerne gå en liten stund før du stopper.

Ha det oppi en sprøytepose.

Dryss melis over et bakepapir slik at det dekker.

Sprøyt en tykk runding og dra den bort til den slipper. Slik får du en spøkelsesform med stort hode og en kropp som ender i en tynn, spiss form.

Når de har ligget i et halvt minutt kan du snu dem slik at de blir dekket med melis over hele. Dryss av det overflødige og legg dem i en pose eller boks.

Om du ønsker å tegne fjes på dem kan du kjøpe konditorfarge eller tusjer til baking og tegne på. Eller du kan ha dem helt hvite om du ønsker det. Med farge kan du også farge denne massen og lage andre ting som f.eks flaggermus, gresskar eller gravsteiner. Ja, som alltid er det kun fantasien som setter grenser.

Og så er det bare å nyte en kopp kakao eller bare spise dem som de er. Som dere ser på bildet over så har jeg puttet dem i en kopp med noe som egentlig skulle vært kakao, men siden jeg ikke hadde konditorfarge så måtte jeg ofre noen og bruke tusj til å tegne på dem. IKKE gjør det om du skal spise dem. Disse små spøkelsene gikk i søpla etterpå, men jeg ville vise dere hvor søte de kan bli om man har muligheten til å kjøpe inn konditorfarge eller tusjer som er beregnet på mat.

Dette er jo noe ungene kommer til å elske, men kanskje også noe voksene syns er morsomt. For hva er vel søtere enn små spøkelser som flyter rundt i kakaoen?

Om du vil ha flere slike oppskrifter og morsomme tips til mat i oktober og til halloween så burde du følge bloggen på facebook. Du finner linker under her. Da går du ikke glipp av noen av de flotte oppskriftene og morsomme idéene som jeg ennå ikke har delt, men som kommer. Dette er jo bare starten på en skikkelig spooky og morsom måned. Så følg med!

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg