Oppskrift: Marmorkake

Denne kaken har jeg hatt lyst til å lage lenge. Den er utrolig god og den har et skikkelig stilig mønster inni. Så derfor tenkte jeg å dele min beste oppskrift på marmorkake med dere. Kanskje flere blir fristet til å lage denne kaken. Og om du vil gjøre den enda bedre så kan du jo toppe kaken med glasur. Jeg har valgt å ikke gjøre det fordi jeg skal fryse den ned, men ellers ville det vært utrolig godt. Enten det er sjokolade, kaffe eller melisglasur, men i dette innlegget skal dere få oppskriften på selve kaken.

Du trenger:

4dl hvetemel

2ts bakepulver

1ts salt

2,5dl sukker

3 egg

1ts vaniljesukker

1,5dl melk

1dl kakaopulver

Slik gjør du:

Forvarm ovnen på 175°c.

Egg og sukker piskes hvitt.

Tilsett melk, hvetemel, vaniljesukker, bakepulver og salt vekselvis i eggedosisen.

Del røra i 2 og ha oppi kakao i den ene delen.

Spray/smør en liten brødform (jeg brukte silikonform fordi jeg syns den er enklest å få ut av).

Ha litt lys røre, så litt mørk og fortsett sånn til det er tomt for røre. Hell det alltid i midt av brødformen slik at kaken får et fint mønster.

Tips! Du kan også ta et grillspyd eller noe lignende og røre igjennom en gang slik at det lager enda mer mønster, men ikke gjør det for mye fordi da blandes fargene inni hverandre og de ender opp med en brun kake uten mønster.

Stek kaken midt i ovnen på en rist i 45-50 minutter. Er du ikke sikker på om kaken er ferdig kan du stikke en kniv eller et grillspyd inn i midten av kaken. Kommer den ut uten deig på så er kaken helt ferdig.

Så er det bare å la kaken få avkjøle seg litt, før du serverer.

Om du likte denne oppskriften og ikke vil gå glipp av flere så kan du følge bloggen på facebook. Linken finner du under her sammen med min youtubekanal og instagram. Det er alltid nye oppskrifter på bloggen hver uke, både kaker, mat og mye mer.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

4 kommentarer
    1. Hei, takk for oppskriften. Jeg synes 1 dl kakaopulver ble litt mye? Kaken min ble litt tørr/tung. Jeg brukte bakekakao, det ble kanskje feil,?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg