Oppskrift: mango-chilisaus

Jeg har jo fått en del chilier på plantene jeg har sådd fra frø. Så da var det jo på tide å bruke dem. Og denne oppskriften er jo så enkel at alle som elsker sterk mat burde klare å lage. Alt du trenger er en blender/stavmikser. Begge deler fungerer fint. Så la oss sette i gang.

Du trenger:

7-8 chili

½ mango

¾dl eplecidereddik

½dl sukker

2ss olivenolje

3ss vann

1ts salt

1ts pepper

Slik gjør du:

Kutt stilken på chilien. Du kan velge å ta ut frøene om du vil ha den mild, men du kan også putte med frøene. Da blir den selvfølgelig en del sterkere også.

Få av skallet på mangoen og del den gjerne litt opp.

Putt alle ingrediensene i blenderen (eller i en bolle om du bruker stavmikser). La den gå til den er helt smud og chiliene er finhakket. Du kan selvfølgelig gjøre det for hånd, men blenderen gjør faktisk en veldig god jobb. Så jeg lot den få ta jobben.

Hell alt oppi en liten kjele og la det småkoke i 15 minutter. Husk å røre hele tiden.

Hvis du vil at det skal holde seg best mulig kan jeg komme med et veldig godt tips. Sett glassflasken/boksen (OBS! husk at den må tåle varmen) inn i ovnen på 100°c, slik at den blir sterilisert.

Om du lager mye, kan det være greit å fryse. Ellers holder dem i noen uker i kjøleskapet.

Den er nydelig å bruke på det meste. Alt fra salat, taco, ris, pasta osv. Mulighetene er uendelige.

Håper den faller i smak! Kom tilbake for mange flere gode oppskrifter. Nå er vi tilbake og jeg har så mye digg å dele med dere. Husk å følge bloggen på Facebook HER og følg meg på Instagram HER for ennå mer spennende innhold.

1 kommentar
    1. Du verden her var mange oppskrifter på mye godt, bilder fra fine dager og mye anna. En stund siden jeg var her sist, godt nytt år forresten. Håper du har det bra og koser deg med god mat og er mye sammen med jenta di i Sverige, Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg