Oppskrift: Krumkaker

Krumkaker er noe av det beste jeg vet til jul. Jeg liker den sprø konsistensen. Det er også en gøy julekake å spise om man spiser den fra siden. Så ja, mye med denne julekaken er en stor tommel opp fra meg. Og på toppen av det hele så syns jeg det er gøy å lage dem. Nå har jeg endelig et eget krumkakejern også. Før jeg kjøpte mitt eget krumkakejern så lånte jeg mamma sitt. Det blir jo et problem nå som det er corona og mamma bor et stykke unna. Så da var det bare å kjøpe sitt eget og det er jo noe jeg forhåpentligvis kan bruke i mange år. Krumkaker må vi jo ha til jul. Så her kommer en krumkakeoppskrift til dere.

Du trenger:

125g margarin
2 egg
125g sukker
125g potetmel
125g hvetemel
1dl vann
(Denne oppskriftet hadde også 2ss konjakk, men dette kuttet jeg ut)

Slik gjør du:

Smelt margarin og avkjøl. Egg og sukker piskes hvitt. Tilsett smeltet smør. Bland inn siktet potetmel og hvetemel. Ha i vann til slutt. rør til det er en jevn og klumpefri røre. La den stå og svelle i 30 minutter. Stek så i krumkakejern. bruk 2 små skjeer til å legge røren inn i jernet. Ikke smør det utover, bare lukk igjen. Jernet gjør resten. Og så kan du bruke en krumkakerulle til å lage kremmerhus. Du kan også bruke en pinne for å lage rør eller en bolle for å lage skåler. Om du vil gjøre det fancy når du skal servere krumkaker så kan du lage skåler og fylle de med vaniljeis/multekrem. Da har du plutselig en nydelig dessert.

Nå er hvertfall krumkakene i boks og klar for julen. Jeg gleder meg til vi kan sitte å se på film og kose oss med julebakst og julebrus i helgene. Det kommer til å bli skikkelig koselig. Frem til da er det bare for meg å bake. Enda flere julekaker står på listen og flere bokser må fylles. Det skal jeg kose meg med fremover.

Lager du krumkaker til jul?

Følg gjerne bloggen på facebook HER så går du ikke glipp av nye oppskrifter til jul.

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg