Oppskrift: kransekake

Noe av det jeg virkelig syns er godt og som jeg aldri blir lei er kransekake, men den må være seig inni. Jeg har kommet over mange kransekaker som ikke er så veldig gode, men denne oppskriften lover jeg deg at du vil klare å få skikkelig god kransekake av. Og det er egentlig utrolig enkelt. Det krever bare litt tid, men det syns jeg egentlig de fleste julekaker trenger. Så hvis du har lyst til å servere en skikkelig god kransekake til jul så anbefaler jeg deg å lage den selv, gjerne med denne oppskriften. Jeg har hvertfall testen den ut og er veldig fornøyd med den. Du kan lage den selvom du ikke har kjøkkenmaskin og ikke orker å hakke mandler for hånd. Ja, den er faktisk mulig å lage for de aller fleste. Og under her finner du oppskriften jeg brukte og som jeg definitivt kommer til å bruke igjen neste år.

Du trenger:

1L mandelmel

500g melis (1pk)

4 eggehviter

 

Slik gjør du:

Ha melis og mandelmel i en bolle.

Tilsett litt og litt eggehvite, men kun til du har en deig som så vidt henger sammen.

Kna det godt sammen og sett deigen i kjøleskapet til dagen etter.

Forvarm ovnen til 200°c

Ta litt av deigen og rull den til ei pølse. Den skal være ca. lillefingertykkelse.

Her trenger du kransekakeformer. Smør dem inn. Jeg sprayet med formfett og gnei med fingeren rundt hver form slik at hele overflaten ble dekket. Det syntes jeg var lettest.

Så er det bare å legge deigen i hver ring og passe på at du fester endene best mulig sammen. De skal ikke dyttes ned og de skal ikke legges oppå hverandre. Du må være forsiktig og få dem godt sammen ved å klemme forsiktig. Pass på at det ikke er noen sprekker i ringene.

Og så er det bare å legge dem på en stekeplate og steke dem midt i ovnen i 8-10 minutter. Pass på at du ikke steker dem for mye! De skal ikke bli for brune. Bedre at de er litt lyse.

La de avkjøles i ringene.

Om dem ikke kommer ut av ringene med en gang så kan du dunke formen ned i bordet. Da vil dem løsne. Bare husk å dunke formen ned i bordet og ikke kransekakeringen. Og det skal ikke så mye til. Du bare holder formen 10-15cm over bordet og slipper den. Har du smurt formene godt nok så vil dem slippe greit.

Nå kan du enten legge disse ringene forsiktig ned i en pose og inn i frysern (de holder seg myke lengre) eller du kan sette den sammen/pynte med melisglasur. Dette har jeg ikke gjort, men alt du trenger da er 1 eggehvite og melis. Bland det godt sammen med en håndmikser eller kjøkkenmaskin til den er ganske stiv. Så bruker du bare en sprøytepose med et veldig lite hull og sprøyter mønsteret på.

Om du har lyst til å se meg bake eller annet innhold til jul så finner du mange videoer inne på min youtubekanal. Bare trykk på linken under her så kommer du til videoene mine. Masse fint å se på. Alt fra julebakst til julemarked og pynting her hjemme.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Youtube Instagram

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg