Oppskrift: Knapper

Dette er en av de morsomste julekakene jeg har bakt og disse har jeg bakt i noen år nå. Når jeg kom over denne oppskriften så måtte jeg jo bare prøve (som alle andre oppskrifter). Så dette har blitt en julekake som alltid bakes til jul. De andre gangene jeg har bakt dem så har jeg kun lagd hvite, men i år ble det litt kakao oppi også. Her er resultatet og oppskriften på knapper med og uten kakao.

Du trenger:
1⅓ kopp hvetemel
100g margarin
½ kopp sukker
2 eggeplommer
1ts vaniljesukker
2ts kakao

Slik gjør du:
Egg og sukker blandes sammen.
Tilsett Smør.
Ha i hvetemel og vaniljesukker.
Del deigen i to og tilsett kakao i den ene halvdelen.
Putt begge deighalvdelene i kjøleskapet i minimum 30 minutter.
Kjevle ut deigen og trykk ut små rundinger.
Trykk forsiktig ned med en kork eller bunnen på et glass (kommer an på hvor store knapper du lager) slik at du får en høy kant rundt.
Eller du kan ta andre siden av korken/glasset og trykke ned så du får en ring i midten.
Trykk ut små hull i midten (til store knapper kan du bruke sugerør. Til små knapper kan du bare dytte et grillspyd el. og utvide litt ved å bevege den litt rundt.)
Stekes på 175°c midt i ovnen på 10-12 minutter.

Frister det?

Jeg får hvertfall vann i munn når jeg baker dem. Det lukter utrolig godt og de ser jo bare så utrolig søte ut. Dette er absolutt en oppskrift jeg anbefaler dere å prøve om dere liker å bake.

Nå har ikke jeg vært så veldig nøye med hullene i knappene fordi jeg trenger ikke, men et lite tips hvis du vil lage disse til julegaver eller bare gi de bort så kan du tre de på en snor. Ta begge endene av snora inn i hvert sitt hull og når du har tredd på nok kan du avslutte med å knyte en sløyfe. Det er jo veldig fint og koselig.

Hvis du ikke vil gå glipp av flere oppskrifter og kanskje vil se igjennom tidligere oppskrifter og andre juleinnlegg så kan du følge bloggen på facebook HER.  Der ligger det link til alle tidligere innlegg og nye kommer hver gang jeg har skrivd et nytt innlegg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg