Oppskrift: Kjøttboller av lam

I dag stod jeg å lagde kjøttboller av lammekjøttdeig og som jeg lovet så kommer det nå en oppskrift slik at dere også kan lage disse hjemme hos dere. Det var ikke helt enkelt å ta bildernår jeg holdt på å lage kjøttboller, men jeg fikk noen bilder allikevel. Så la oss ta en titt på hvordan jeg lagde kjøttbollene.

Du trenger:

1kg lammekjøttdeig

15-18g salt

½ts pepper

3 fedd hvitløk

1ss koriander

1 chili

1ss hakket persille

20g potetmel

2dl vann

Slik gjør du:

Putt kjøttdeigen i en stor bolle og tilsett salt. Bland godt sammen og la det stå i 5 minutter.

Tilsett pepper, finhakket hvitløk, finhakket chili (om du liker sterk mat bruker du frøene også, hvis ikke kan de tas ut), koriander og hakket persille (jeg brukte tørket persille). Bland det inn i kjøttdeigen.

Tilsett potetmel og spe med litt og litt vann. Om du ikke vil stå i hundre år og røre/kna for hånd så kommer kjøkkenmaskinen din godt med. Dessverre eier ikke jeg en kjøkkenmaskin og måtte derfor gjøre alt for hånd.

Når du har en gjevn og fin kjøttdeig kan du begynne å rulle kjøttboller. Stek dem i en varm panne med smør/olje. Jeg brukte smør fordi jeg liker smaken kjøttbollene får, men husk å ikke bruke for mye smør om du velger å steke i det.

Du skal kun brune kjøttbollene i panna. Ovnen tar seg av resten. Putt kjøttbollene du skal ha til middag i en ildfast form med lokk eller aluminiumsfolie over. Varm dem i ovnen på 150°c i ca. 10-15 minutter (dette kommer an på hvor store kjøttbollene er og hvor godt stekt de ble i pannen). Følg med og ikke la de stå for lenge.

Kjøttbollene kan også varmes i en god saus. Jeg syns pastasaus passer perfekt til disse kjøttbollene. Server gjerne med pasta/spagetti eller ris og sweet chili.

Jeg liker at kjøttbollene har litt størrelse. Så ut av 3 pk kjøttdeig (1,2kg) ble det 45 kjøttboller totalt. Så jeg pakker alltid kjøttbollene i posjonsposer og fryser dem ned etter å ha stekt i pannen. Da kan jeg ta opp en pose, tine, putte i en ildfast form og inn i ovnen når vi skal ha det til middag. Så det er mye jobb, men da har vi lettvindt middag til senere.

Når jeg lagde disse kjøttbollene så brukte jeg som sagt 200g mer kjøttdeig, men det eneste jeg jeg endret på eller var at jeg tok 1½chili og 1½ss persille og koriander.

Håper du syntes dette høres spennende og godt ut. Om du ikke liker kjøttdeig av lam så kan du så klart bruke en annen type kjøttdeig. Det er bare jeg som er veldig glad i smaken av lammekjøttdeig og ville bruke det som stod i oppskriften siden jeg elsket de kjøttbollene på skolen. Så nok en gang vil jeg si tusen takk til min tidligere lærer for å ta seg tid til å finne frem denne oppskriften til meg. I dag skal jeg og samboeren min kose oss med kjøttboller til middag. Jeg gleder meg som en liten unge.

Fortell meg gjerne om du skal/har prøvd ut oppskriften og hva du syns. Jeg gleder meg til å høre hva folk syns om disse kjøttbollene. Kanskje dere fant en ny favoritt til middag.

Følg bloggen på facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg