Oppskrift: Kanel og kremostkjeks

Dette må være min absolutt favoritt hittil. Disse fikk meg virkelig i julestemning og de hadde en helt fantastisk smak. Disse småkakene er nøyaktig det min jul har manglet. Jeg har aldri vært noe fan av disse tørre julekakene som er tradisjon. Så når jeg fikk smake disse så ble jeg veldig glad. Endelig har jeg noe som faktisk smaker helt fantastisk og som passer perfekt til julen. Og selvfølgelig må jeg dele oppskriften på disse lekre småkakene. Så her får du oppskriften og sjansen til å lage dem du også. Anbefales på det sterkeste!

Du trenger:

50g smør

100g philadelfia

3,25dl melis

1 egg

1/2ts bakepulver

1ts vaniljesukker

1/2ts salt

4dl hvetemel

Til å rulle i:

0,5dl sukker

1ss malt kanel

Det blir 20-25 småkaker

Slik gjør du:

Bland sammen kremost, smør og melis til en kremete konsistens.

Tilsett egg, bakepulver, vaniljesukker og salt.

Ha i litt og litt hvetemel.

Sett deigen i kjøleskapet minimum 1 time (helst til dagen etter).

Forvarm ovnen til 190c.

Bland sukker og kanel i en liten bolle.

Ta en klump deig (ca. 1ss) og legg det oppi kanelsukkeret. Dekk hele deigklumpen før du tar den opp og triller den til en kule.

Legg dem på et stekebrett med bakepapir med godt mellomrom. Jeg bruker alltid å legge 3×3 sånn at dem har god plass til å smelte utover.

Stek dem i midten av ovnen i 8-9 minutter.

La dem stå et par minutter på brettet før du legger dem over på rist og avkjøler dem helt.

Jeg oppbevarer disse i frysern slik at de holder seg lengre og jeg kan ta opp noen få når jeg ønsker det.

Om du ønsker flere gode oppskrifter på nye, spennende julekaker, men også mer tradisjonelle så burde du følge bloggen min å facebook. Du finner linken under her. Det samme gjør du med linken til min youtubekanal som jeg også legger ut masse juleinnhold. Abonner gjerne på min youtubekanal og klikk på bjella for å få varsel når jeg legger ut nye videoer. Det er full julemodus på mine plattformer så hvis du liker julen så følg meg gjerne. Det vil gjøre meg veldig glad om du gjør.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

4 kommentarer
    1. Kan man fryse deigen og ta opp å steke etterhvert som man ønsker? Eller fryse etter de er stekt?😄

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg