Oppskrift: Jaffa appelsinkake

Har du noen gang prøvd Jaffacakes? Om du har og du liker dem så vil du garantert like denne kaken. For den er faktisk inspirert av Jaffacakes. Dette er en kake jeg har hatt lyst til å lage ganske lenge og endelig fikk jeg gjort det. Og denne vil du garantert prøve ut. Så her er oppskriften på en nydelig appelsinkake med sjokoladetrekk- Jaffacake.

Du trenger:

140g smør

170g sukker

3 egg

1dl melk (jeg brukte mandelmelk)

200g hvetemel

2ts bakepulver

Skall av 2 appelsiner

 

3ss appelsinsaft (jeg brukte saften fra appelsinen)

30g sukker

100g kokesjokolade (mørk)

Slik gjør du:

Smør og sukker piskes hvitt.

Ha i ett og ett egg og pisk det godt inn.

Tilsett melk og litt hvetemel.

Ha i resten av hvetemelet og bakepulver, litt og litt.

Riv appelsinskall (finrevet) og bland det inn i røra.

Smør en brødform og ha røra oppi formen.

Stek kaken midt i ovnen på 180°c i ca. 40 minutter.

Varm opp appelsinjuice og sukker til sukkeret har løst seg opp.

Sett til side til avkjøling.

Når kaken er ute av ovnen poker du masse små hull i den og heller over sukker/appelsinjuice.

Kaken skal deretter avkjøles i formen, før du tar den ut og avkjøler den helt på rist.

Smelt kokesjokolade i vannbad og smør det på toppen av kaken.

Og da er det bare å nyte en utrolig god og fin Jaffa appelsinkake.

Om du ikke vil gå glipp av flere oppskrifter fremover så anbefaler jeg deg å følge bloggen på facebook. Linken finner du under her sammen med Instagram og youtubelink. Og du vil ikke gå glipp av det jeg har planlagt for resten av året. Det kommer til å bli så mye godt.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg