Oppskrift: gulrotbrød

Ønsker du å lage et saftig og godt brød? Vel, da anbefaler jeg deg å prøve ut denne oppskriften under her. Den er utrolig god og veldig enkel å lage. Også ser jo brødene utrolig søte ut da. For jeg kunne ikke dy meg å lage mønster på dem så de ble kjempe søte. Når brødet ser godt og fint ut så frister det også mye mer å spise det. Jeg syns det er moro å lage litt annerledes brød enn å putte dem i en form og ferdig med det. Med dette brødet gjorde jeg det og det ble så fint. Bare se her:

Men la oss komme i gang med oppskriften. For det er jo den dere vil ha når dere klikker dere inn på bloggen. Så her får dere oppskriften på saftige og gode gulrotbrød.

Du trenger:

400g sammalt hvete fin

500-600g hvetemel

200g revet gulrot

½ts salt

½ts sukker

1pk gjær

4dl vann

2dl melk

Evt. 75g valnøtt (dette droppet jeg)

Slik gjør du:

Ha lunken melk og vann i en bolle sammen med gjær.

Tilsett alt det tørre utenom halvparten av hvetemelet, gulrøttene og evt. Valnøtter.

Bland det sammen og tilsett revet gulrot (evt. Valnøtt) og litt hvetemel av gangen til du har en jevn og fin deig.

La deigen heve i ca. 1t.

Del deigen i 2 like deler og form dem runde.

Legg dem på en stekeplate med bakepapir.

Et lite tips! Om du ønsker at ønsker skal synes bedre kan du strø mel over før du kutter det og setter det til heving. Jeg har ikke gjort det her. Jeg valgte å pensle dem med egg. 

La dem hvile i ca. 30 minutter.

Stekes midt i ovnen på 180°c i ca. 40 minutter.

Avkjøl brødene på ei rist.

Så er det bare å nyte nybakte gulrotbrød eller fryse dem til en annen dag.

Følg bloggen på facebook HER for flere oppskrifter og mye annet gøy.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg