Oppskrift: grytebrød

Har du noen gang bakt brød inni en gryte i ovnen? Vel, jeg hadde ikke gjort det før så det hørtes jo veldig spennende. At resultatet skulle bli så bra som det ble hadde jeg ikke trodd. Også måtte jeg jo gjøre det litt spooky så jeg prøvde å lage det som et gresskar. Bare se på bildet under her. Hvis du vil lage dette brødet så er oppskriften like under her.

Du trenger:

1pk tørrgjær

5dl vann (40°c)

1L hvetemel

2,5dl havre

2ss honning

1½ts salt

Hyssing

Slik gjør du:

Ha tørrgjær og vann i en bolle. La det stå i ca. 1 minutt.

Tilsett resten av ingrediensene og elt deigen til alt er godt blandet sammen.

Klipp 4 lengder med hyssing og legg dem i kryss på et bakepapir.

Legg deigen i midten av disse hyssinglengdene.

Knyt hyssingen løst sammen slik at den ser sånn her ut.

Du kan godt knyte de enda løsere for å få de enklere av etter steking.

Enten pensler du brødet eller så kan du drysse mel over.

La brødet heve i 30 minutter.

Mens brødet hever varmer du ovnen opp til 200c° med gryten inni ovnen. Dette er for at gryten skal være gjennomvarm før brødet stekes.

Ta ut gryten og legg brødet med bakepapiret oppi gryten.

Sett på lokket og la det steke på nest nederste hakk i ovnen i 30 minutter.

Ta av lokket og la brødet steke 10 minutter til.

Avkjøl brødet på rist en god stund før du skjærer i det. Husk å fjerne hyssingen.

Da ender du opp med et resultat som ser ca. sånn ut. Ligner litt på et gresskar, syns du ikke? Godt var det hvertfall.

Om du ønsker å få med deg flere gode oppskrifter fra meg burde du følge bloggen på facebook. Linken finner du under her. Og ikke glem å sjekke ut youtubekanalen min. Også link under her. Der kommer det mellom 1 til 2 videoer i uken. Mye spennende innhold. Verdt å sjekke ut.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg