Oppskrift: doble havreflarn

Det er veldig mye godt å lage til jul og dette er en av mine absolutt favoritter. Selvfølgelig måtte jeg lage min egen lille vri på dem. Så her får dere min oppskrift på doble havreflarn som jeg tror du vil elske. Enkle å lage og ser flotte ut på kakefatet nå til julen.

Du trenger:

300g margarin

300g havregryn

3 egg

360g sukker

5-6 ss hvetemel

4ts natron

Slik gjør du:

Oppskriften gir ca. 25-30 stk.

Forvarm ovnen til 190°c.

Smelt margarin i en kjele.

Ha havregryn i en bolle og hell det smeltede smøret over. Bland godt og la det stå i 5-10 minutter slik at smøret trekker inn i havregrynet.

Pisk egg og sukker godt sammen.

Hell eggedosisen over havregrynet og bland det godt sammen.

Ha litt og litt hvetemel og natron oppi røra. Bland godt. Deigen skal være klissete.

Ta en stor teskje med røre og legg på et bakekledd stekebrett.

Legg 3×3 på brettet.

Stekes midt i ovnen i ca. 8 minutter. Hold et øye med dem når de steker. De er ferdig når de begynner å bli brune rundt kantene.

Legg til avkjøling.

Du kan la dem være sånn, om du vil det. Men jeg syns det er best med sjokolade.

Så jeg smeltet 2oog dronningsjokolade i mikroen. Jeg pleier å la den gå i mikroen i 30 sekunder. Så tar jeg den ut og rører. Setter den tilbake I 10-15 sekund og gjentar det til alt har smeltet.

Ta en kjeks og smør sjokolade på den flate siden. Legg så en annen kjeks med den flate siden mot sjokoladen.

Legg dem utover og la sjokoladen stivne, før du pakker dem i en kakeboks.

Om du vil at dem skal se ekstra fine ut, kan du dyppe kantene i sjokolade også. Jeg syntes bare det ble litt vanskelig å få det fint når dem skal tørke. Derfor lot jeg det være, men kanskje du syns det er finest. Uansett håper jeg de faller i smak.

For flere oppskrifter, følg bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Sjekk høydepunktet “oppskrifter” på profilen min for å se flere av mine oppskrifter.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg