Oppskrift: cupcakes

Fy søren! Denne oppskriften gir utrolig luftige og fine cupcakes som smelter på tunga. Cupcakes er egentlig noe jeg aldri lager fordi det blir litt mye sukker for meg, men alle disse cupcakesene på Pintrest ser så gode ut. Så jeg måtte jo selvfølgelig prøve og de ble himmelsk! Derfor vil jeg dele oppskriften med dere. Under her får dere både oppskriften på cupcakesene og glasuren. Glasuren er helt grei, men om du har en annen som du liker veldig godt så ville jeg heller lagd den. Jeg har aldri vært noe glad i å lage glasur, men jeg gjorde et forsøk. Den er jo luftig og fin, men jeg skulle kanskje ønske at den smakte litt mer sjokolade og kremete. Allikevel vil jeg si at det er en veldig fin og grei glasur, men kanskje bedre på muffins (i forhold til mengden per kake). Søte ble de hvertfall, uten tvil.

Du trenger:

2,25dl sukker

2,25dl hvetemel

1dl kakaopulver

1dl melk

0,75dl olje

1ts bakepulver

1ts vaniljesukker

1ts natron

1ts salt

1 egg

1dl varmt vann (ca. 40°c)

Slik gjør du:

Forvarm ovnen på 175°c.

Bland alt det tørre i en bolle. Pass på at det ikke er noen klumper.

Ha i melk, egg og olje. Bland dette godt sammen sånn at du har en jevn og fin røre.

Tilsett vannet litt etter litt, mens du rører (Bruk gjerne en håndmixer eller kjøkkenmaskin).

Fyll muffinsformer ⅔ fulle.

Stekes i 20 minutter i midten av ovnen.

Avkjøl.

Glasur

Du trenger:

125g smør

4½dl melis

3-4ss kakaopulver

1dl melk

1ts vaniljeestrakt

Slik gjør du:

Smør og melis blandes godt sammen.

Ha i vaniljeestrakt og kakao, bland godt.

Bland litt og litt melk til du har en luftig og fin krem.

Putt kremen i en sprøytepose med en taggete, stor tyll.

Sprøyt på kremen når cupcaken er avkjølt.

Og slik lagde jeg altså mine aller første sjokoladecupcakes. Til å være første gang er jeg egentlig ganske fornøyd. Jeg har jo så klart lagd muffins mange ganger før, men cupcakes er litt annerledes. Da må jo glasuren være stiv nok sånn at man får lagd en slik topp, mens på muffins kan man bare smøre på en melisglasur. Jeg er som sagt ikke noe fan av masse glasur så jeg tar heller muffins med sjokoladebiter, men det var veldig gøy å lage da.

Hva liker du best? Muffins eller cupcakes?

Følg bloggen på facebook HER for mange flere oppskrifter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg