Oppskrift: Brownie pepperkaker

Nok en gang kom jeg over en veldig annerledes oppskrift som jeg aldri har hørt om før. Så jeg testet den ut og jeg må si at dette er virkelig mye bedre pepperkaker enn de vi er vant med. For her fikk jeg en nydelig smak av sjokolade og pepperkakene er myke, selvom de er tynne. Så denne oppskriften ble jeg veldig glad i og den skal være med meg videre, for å si det sånn. Nå har ikke jeg gjort det, men det går jo an å pynte disse med melis. Jeg føler bare at de var gode sånn som de er og med så mye småkaker og godteri som det blir fremover så trenger vi virkelig ikke melis oppå der igjen, men om det er det du liker best ved å bake pepperkaker så er det som sagt fult mulig. Her er hvertfall oppskriften til disse nydelige brownie pepperkakene.

Du trenger:

5,5dl hvetemel

1,5dl kakao

1/2ts bakepulver

1ts vaniljesukker

225g smør

3,25dl melis

1/2ts salt

2 egg

Slik gjør du:

Pisk smør og melis godt sammen.

Tilsett ett og ett egg og pisk godt mellom hvert egg.

Tilsett gradvis inn alt det tørre til du har blandet alt sammen.

Putt deigen i en bolle med plast over og sett den i kjøleskapet, gjerne til dagen etter for at deigen skal bli fast og lett å jobbe med.

Forvarm ovnen til 175c.

Kjevle deigen på en godt melete overflate. Dryss gjerne litt over deigen og på kjevla også slik at den ikke setter seg fast. Denne deigen er litt mykere enn vanlig pepperkakedeig. Så den trenger også litt mer mel. Dette kan du fint koste av før steking.

Også er det bare å stikke ut figurer du ønsker og legge på en stekeplate med bakepapir slik som man gjør med vanlig pepperkaker.

Stek pepperkakene midt i ovnen i 6-8 minutter. (jeg stekte dem i 6 minutter og fikk myke og gode pepperkaker).

La kakene ligge et par minutter på stekebrettet. Deretter legger du dem over på ei rist og lar dem avkjøle seg helt.

Disse kan du oppbevare i en kakeboks, akkurat som vanlige pepperkaker.

Og hvis du ikke vil gå glipp av flere spennende, ny oppskrifter, men også tradisjonelle oppskrifter så burde du følge bloggen på facebook. Linken finner du under her. Der finner du også youtubekanalen min som også blir fylt med masse spennende vinter og juleinnhold. Ikke glem å abonnere på kanalen og trykke på bjella for å få varsler når det kommer en ny video. I tillegg legger jeg ut en del på instagram om du ønsker å følge med der. Alle linkene ligger under her. Og dette vil du ikke gå glipp av. For jeg har mye spennende på lager både for bloggen og youtube.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg