Oppskrift: briks m/gresskarkjerner

Disse nydelige gresskarbriksene trenger jo egentlig ikke så mye introduksjon. Det er hvertfall min mening. Bare ved å se på bildet får jeg vann i munnen. De lukter også utrolig godt og smaker enda bedre. Så om du ønsker å lage noe litt mer sunt og godt ville jeg gått for denne oppskriften. Alle ingrediensene kan man finne på dagligvarer. Jeg kjøpte dem på MENY hvis noen lurer. Uten noe mer småprat, her har dere oppskriften:

Du trenger:

6dl vann

100g havregryn

100g gresskarkjerner

20g byggryn

20g sesamfrø

1 pk gjær

2dl vann

2ts salt

150g durummel

Ca. 400g hvetemel

Slik gjør du:

Kok opp 6dl vann, byggryn, sesamfrø, gresskarkjerner, havregryn i en kjele til det er en tykk grøt.

Ta den av platen og la det avkjøles.

Ha 2dl vann (romtemperert), hvetemel, salt, gjær og durummel i en bolle sammen med grøten og bland det godt sammen.

Deigen skal være litt klissete.

La deigen stå i 12 timer. Du kan bake den om kvelden og ta den ut om morgenen eller du kan bake den på morgenen og ta den ut om kvelden.

La den stå litt på benken før du deler den i 12 like deler på ca. 120g.

Trykk dem litt ned på stekebrettet med olivenolje på fingrene.

La dem etterheve i minimum 30 minutter før du pensler dem med egg og drysser over gresskarkjerner. (Du kan evt. hakke dem før du drysser de over.)

Stekes midt i ovnen på 225°c i ca. 20 minutter.

Jeg vet ikke med dere, men jeg blir hvertfall sulten av å se på disse bildene. Er dette noe du kunne tenkt deg å bakt til frokost f.eks? De krever jo en god del tid til å heve, men de er absolutt verdt det. Og om du heller vil lage brød ut av det så kan du fint gjøre det også. Jeg har nemlig gjort det allerede. Bare se her:

Ja, det var alt for denne gang. Om du vil få med deg flere oppskrifter kan følge bloggen på facebook HER. Der finner du også gamle oppskrifter og mye mer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg