Oppskrift: Berlinerbrød

En av oppskriftene jeg kom over i år er berlinerbrød. Jeg ville nok kalt det stenger, men det var altså brød de kalte det. Siden det var mandelmel i kakene så trodde jeg det ville smake mer kransekake, men så feil kan man ta. De var utrolig gode da, men ikke slik jeg hadde trodd. Liker du berlinerkranser, men ikke orker å stå med det så er disse perfekte. Faktisk er de litt bedre.

Du trenger:

1 egg

1dl sukker

1 1/2dl hvetemel

1dl mandelmel (du kan bruke finhakkede mandler også)

Slik gjør du:

Forvarm ovnen til 200°c.

Pisk egg og sukker til eggedosis.

Tilsett resten av ingrediensene og bland godt sammen, til melet er blandet inn.

Del deigen i 2 og form dem til lange pølser.

Klem dem litt ned, ca. fingertykk.

Stek midt i ovnen i 8 minutter.

Når dem kommer ut av ovnen tar du et pizzahjul og skjærer i skiver.

La de avkjøles helt på plata.

Slik lager du altså berlinerbrød. Utrolig gode og veldig søte småkaker som passer perfekt til kaffe/te.

Oppbevares i en tett boks.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

6 kommentarer
    1. Hei!
      Har så lyst til å prøve Berlinerbrød, men ser det ikke er smør i oppskriften.
      Gir mandler nok fett, el er smør bare falt ut?

        1. Hei igjen! Jeg sammenliknet oppskriften med berlinerkranser, og tilsvarende oppskrifter på Berlinerbrød, derfor spm. Mener det ikke kritisk, men med litt tidsnød på om jeg skal lage dette, måtte jeg være sikker. Baker alltid de «vanlige», men moro med nye oppskrifter. Uten smør ser jeg for meg tebrød, som er godt. Men ikke som berlinerkranser som er så sprø og veldig gode pga meierismøret. Flott at du legger ut så mye, takk!

          1. Beklager om det virket det sånn. Var virkelig ikke meningen. 🙈 ja, de er lik berlinerkranser i smak, men jeg syns deigen var mye enklere å jobbe med på denne. Og generelt mye enklere å lage hehe. Takk for at du følger med og liker det jeg deler. Alltid koselig med tilbakemeldinger. Og igjen, beklager hvis jeg virket litt negativ i svaret. ❤ Håper du får en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg