Oppskrift: And m/soppsaus

Eneste gangen jeg har prøvd and var på båten til Tyskland, så jeg var jo veldig spent på om jeg kom til å klare dette. Det er en veldig stor oppgave å prøve og gjøre en like god jobb som kokkene på båten for dem er dyktige. Så jeg tok meg godt tid til å finne ut mest mulig før jeg i det hele tatt begynte å røre kjøttet. Jeg leste meg virkelig opp på dette og fant den beste måten å steke dette andebrystet, i følge internett. Ville gjort alt dette om jeg ikke hadde hatt bloggen å poste oppskrifter på? Mest sannsynlig ikke. Er det noe av det mest spennende jeg har prøvd på kjøkkenet? Så absolutt og jeg er så glad for at jeg la så mye arbeid i denne retten og prøvde så godt jeg kunne å gjøre en best mulig jobb. For jeg har hørt at det ikke er så lett å få et saftig og mørt kjøtt av and. Så ja, jeg var veldig redd for at dette ikke skulle gå. And er jo ikke akkurat billig!

Slik gikk det:
Det smakte utrolig godt, men det hadde holdt med ½ andebryst på 2 personer. For meg ble det alt for mye mat ellers har jeg ikke så mye annet å si. Det gikk greit å lage, den smakte utrolig godt og jeg har veldig lyst til å prøve noe lignende igjen. Kanskje med et annet tilbehør.

Du trenger:

2 andebryst
smør
3-4 hvitløksfedd
rosmarin (helst fersk, men det fant jeg ikke i butikken)
Salt & pepper

Slik gjør du:

Snitt skinnet i ruter, men ikke så langt at du treffer kjøttet.

Ha på salt og pepper. Gni det litt inn.

Stek i pannen med skinnsiden ned i smøret. Den skal stekes i ca. 2-3 minutter til skinnet er gyllent og sprøtt.

Legg andebrystene i en ildfast form med skinnsiden opp.

Ha i smør, hvitløk og rosmarin.

Stekes midt i ovnen på 125°c i 30 minutter.

Du trenger:

200g sopp
½ løk
1 fedd hvitløk
2ss smør
½dl Knorr chicken fond
1½dl vann
2dl matfløte
½ts salt
½ts pepper

Slik gjør du:

Stek sopp(kuttet i skiver og gjerne i 2), løk og hvitløk (finhakket) i smør oppi en kjele.

Ha i buljong, matfløte, salt og pepper.

Rør, mens det småkoker.

Kålrabistappe

Du trenger:

½ Kålrot
1-2 gulrot
1ss smør
Salt & pepper

Slik gjør du:

Skrell og kutt opp gulrot og kålrot.

Kok dem til de er helt myke.

Ha i smør, salt og pepper.

Mos det til den er helt fri for klumper. Bruk gjerne stavmixer.

Så er det bare å nyte et skikkelig godt måltid.

Det var skikkelig spennende å prøve noe nytt på kjøkkenet. Jeg kan jo ikke si at denne retten er helt ny for meg, men å lage den selv har jeg hvertfall aldri gjort før. Og om du vil se flere slike oppskrifter så burde du følge med på bloggen. Det kan du gjøre på bloggen sin facebook gruppe HER. Der kommer det link til alle oppskriftene jeg poster. Det blir jo hver dag i april så der kommer det altså mye spennende. Oppskrifter jeg tror du ikke vil gå glipp av. Del gjerne linken videre om du likte oppskriften. Fortell meg om du har tenkt til/har brukt oppskriften. Og kom gjerne med tips om du har noen. Det er alltid spennende å høre hvordan dere lager de forskjellige middagene. Kommentarfeltet er også åpent om det er noe du lurer på.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg