Ompotting, grønnsaker og tabber

Nå er det full forberedelse til sommeren. Jeg har begynt å ha mange av plantene ute, men ikke alle blir satt ut. Jeg føler at noen av plantene må ventes med, men om du følger meg på Instagram HER, får du se mye mer i min story (som også ligger i egen mappe på høydepunkt om du har gått glipp av det). Jeg bruker også Instagram en god del for mindre oppdateringer generelt. Så det er verdt å følge med.

Gresskar: denne er blitt så stor, så når jeg bærer ut alle plantene, legger jeg denne ut av døra. Da får den kjenne litt på solen og den friske luften, men jeg slipper å bære den ut og inn. Jeg er så redd for at den knekker om jeg prøver å løfte den alene. Så den står egentlig ganske fint der foreløpig.

Melon malaga: oi da. Her har det gått litt galt, men ikke noe som ikke kan fikses. Heldigvis! Problemet her er at herdingen kanskje begynte litt tidlig for denne stakkars planta. For denne tåler jo ikke lav temperatur. Så kanskje den har hatt det litt tøft i kald vind. Men det skal nok gå bra. Jeg må bare være litt mer forsiktig med å ha den ute når det ikke er varmt nok. Ikke så lett å vite alt første gangen, men jeg gjør mitt beste.

Vannmelon: nå har vi fått en ny vannmelonplante. Forhåpentligvis klarer vi å holde denne i live. Om du ikke har fulgt med på hele årets planteoppdatering så kan jeg kort fortelle om de små vannmelonplantene som ikke overlevde så lenge. De fikk nemlig for mye vann. Ikke la pottene stå i vann over tid, er hva jeg lærte av den tabben. Men denne skal jeg forhåpentligvis klare å holde i live. Frem til nå har det hvertfall gått greit.

Chili (Padron, Basket of fire, pinata, sweet banana og vanlig rød chili): de store chiliene som har kommet på den ene planta er vanlige chilier, men den lille har jeg virkelig ikke peiling på hva er. Det kan være basket of fire, men jeg er ikke helt sikker. For når jeg flyttet dem og pottet dem om, mistet jeg til slutt oversikten. Så neste gang jeg skal ha chili så lager jeg skilt til alle sammen. Men nå har hvertfall alle chiliplantene fått store nok potter. Jeg fikk pottet om de siste her om dagen. Så nå kan de vokse seg store og fine.

Snackpaprika (rød, gul og hvit): til og med snackpaprikaene har begynt å komme. Den er ikke så stor ennå, men det er jo en start. Og det er utrolig moro å se at det faktisk kommer noe på plantene. Plantene har også ekstremt mange blomster. De er så flotte nå, syns ikke dere også? Ikke bare er dem flotte, men disse har også fått mye større plass til røttene sine. Og her husket jeg å skrive på hva det var i pottene. Selvom alt er snackpaprika så er det greit å vite hvilken farge dem har.

Mandarin: husker dere jeg sa det kunne ta litt tid før det kom til å skje noe her? Fordi jeg hadde jo pottet den om og kanskje røttene ikke var så glad for det. Vel, nå har den jo virkelig kommet godt i gang. Bare se hvor mange nye grener den holder på å lage. Dette kommer til å bli så utrolig vakkert! Jeg tror jeg telte 9 nye skudd på den ene siden. Nå begynner den virkelig å ta form som et tre. I tillegg har jeg fjernet flere blader som var på stammen. Så når den får alle disse grenene så blir det faktisk et søtt, lite tre. Altså det vil se mer og mer ut som et tre. Og jeg er så spent!

Mango: det begynner smått å skje ting på toppen her, men den er veldig treg. Lurer på hvor lang tid det skal ta før de neste bladene kommer. Altså spirene er jo der, men jeg føler at den har sett sånn ut i hvertfall 2 uker nå. Når skal det begynne å skje noe igjen? Kommer det til å komme noe lengre til neste uke eller må vi vente enda lengre? Tiden får vise. Jeg er bare så spent!

Sitron: denne vokser hvertfall som bare det. Jeg syns disse sitrusplantene har en så utrolig flott grønnfarge. Det er nesten litt sånn at man kan kjenne sitrussmaken når man ser på bladene. Jeg gleder meg til denne blir like stor som mandarintreet, men det vil jo ta et par år. Det blir gøy å følge med på utviklingen til denne lille planta da.

Rabarbra: *kremt* jeg glemte denne ute en natt og det var den ikke så glad for. Heldigvis klarte jeg å redde den ved å ha den inne i noen dager, men den er nok ikke veldig happy for at jeg lot den stå ute om natta. Men som dere ser så kommer det en ny spire opp, så da går det hvertfall bra med den. Tror kanskje jeg reddet den i grevens tid.

Tomat moneymaker: noen av disse plantene begynner å bli så utrolig store. Det er jo snart ikke plass i stua til dem. Takk og lov så begynner dem å bli ganske herdet for vær og vind. Som betyr at de snart kan være ute permanent. Det kommer dem nok til å bli glade for. Fordi sånn som det er nå så er det ganske trangt for dem. De står veldig oppå hverandre, men det stopper jo ikke dem fra å vokse. Og den ene har allerede fått knopper. Kan vi vente oss tomater på plantene allerede i begynnelsen av juni? Vi får bare vente og se.

Slangeagurk: jeg er veldig spent på hvordan det blir å sette disse inn i hyllene jeg kjøpte, for dem vokser jo mer og mer for hver dag. Jeg håper bare jeg får satt dem på plass uten at noen av dem knekker. Men fine er dem hvertfall. Det går bra med herdingen og dem koser seg generelt. Så dem er nok veldig klare for å komme seg ute, akkurat som tomatplantene.

Snackagurk: det har kommet små agurker på planta, men det ser ut som den har veldig lyst på en større potte. Kanskje det er på tide å potte om denne også? Jeg ser noen av bladene begynner å bli gule og det er jo litt kjipt. Jeg får vel sette meg ned og potte den om etterhvert. Hvertfall få gjort det før den skal ut permanent.

Sukkererter: her har det skjedd en god del siden sist. Først og fremst har jeg fått lagd et lite gjerdet som dem kan klatre på. Det har også begynt å komme blomster på plantene. Nå får vi bare se hvordan det går når dem nå skal stå ute om natta. For den er så tung at jeg ikke orker å bære den ut og inn. Så da er det bare å krysse fingrene for at den klarer seg. Den har allerede stått ute i natt og det har gått greit, men det har også vært ganske varmt. Så her er det bare å vente og se. Mer om dette kommer neste uke.

Jordbær: nå har jordbærplantene fått kommet ut og de har kommet oppi den jeg hadde kjøpt. Det viser seg at det går helt greit å ha dem oppi der. Vel, hvertfall foreløpig. Så får vi se om dem liker seg der når dem blir større. Det var hvertfall litt av en oppgave å få dem oppi denne. For jeg måtte jo splitte de små plantene og spre dem utover i hver lomme, men det gikk til slutt. Det tok bare litt tid. Også ble det jo veldig fint. Tenk nær dem blir store. Det kommer til å bli så vakkert!

Dere har kanskje lagt merke til at tomatplantene (pæretomat og de store) ikke er en del av denne oppdateringen. Slapp av, de er i live (så vidt). Men de skal få lov å stå ute og bli vant til det før jeg fortsetter å vise dere bilder. Jeg kan si såpass at det er grønne blader på dem ennå, men de er jo ikke veldig pene å se på. Så dere får bare vente og så kommer det oppdatering på disse om et par uker eller noe sånt.

Ikke glem å klikk deg inn HER for å følge bloggen min på Facebook. Da går du ikke glipp av noen oppdateringer på verken grønnsakplanter eller urter. Det vil også komme masse annet spennende. Dette vil du ikke gå glipp av.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg