Nytt frø er i jord

Beklager dårlig kvalitet på bildene. Det ble tatt i hastverk før jeg dro til Sverige. Kommer bedre bilder neste oppdatering.

Om et frø kan puttes i jord, så gjør jeg det. Og for litt siden kjøpte jeg en mango. Dette er jo noe jeg har gjort før og fått plante til av, men det er jo alltid like spennende å se om det går. Du kan lese mer om hvordan jeg har gjort det, lengre ned i innlegget. Men la oss se hvordan det går med alle de andre plantene. For det er faktisk ganske mye spennende som har skjedd den siste uka.

Plommetomat rød: snart har jeg 2 små busker, noe det da skal være. Disse plantene blir jo enorme, men det er jo bare gøy. De har virkelig fått det utseende som disse plantene skal ha og det er jo da det virkelig blir spennende. Så får vi se da om de tar over stua eller om jeg går dem ut før det.

Plommetomat gul: disse er jo også blitt større. Dette begynner å bli ganske bra. Snart skal denne ut av kassa som den står i, fordi den er egentlig litt for høy å ha nedi plastkassa. Jeg har valgt å ha den nedi kassa nå kun fordi jeg skulle til Sverige. Så når jeg kommer tilbake blir det nok å løfte den ut. Den må jo ha plass til å vokse oppover. Og det går egentlig veldig fort når den først har begynt å vokse. Jeg husker det veldig godt fra forrige gang jeg hadde slik tomatplante.

Gresskar: nå har disse plantene fått 4 blader. Ett blad mer siden forrige helg. De koser seg i stua, med de andre plantene. Jeg hadde trodd at bladene ville være mye større, men ikke ennå hvertfall. Gøy når man ikke helt vet hvordan plantene kommer til å se ut, når man prøver å så noen helt nye frø.

Snackpaprika gul: ser dere at dem nå har fått 4 blader? Snart kan vi se hvordan bladene skal se ut. Også skal jeg snart få splittet disse slik at de får hver sin potte. For dem skal jo ikke stå i samme potte. Da vil dem ikke vokse like godt. Dem trenger jo en del plass, hver plante. Men det må ventes med til jeg er hjemme igjen. Da blir det også ekstra spennende å komme hjem, for da har jeg jo ikke sett plantene mine på mange dager.

Snackpaprika rød: her kan vi også se smått at dem begynner å få et sett til med blader, men de er ikke like store som de gule snackpaprika plantene. Trives gjør dem hvertfall og det er jo det viktigste. Det er jo fortsatt en god stund til sommeren ennå. Vi har jo nettopp begynt. Så jeg tror dette kommer til å bli veldig bra med tiden.

Melon malaga: nå har også melonplantene fått neste blad. Nå får vi snart se hvordan disse bladene ser ut også. Dette er også en plante jeg er veldig spent på. Noe slikt har jeg jo ikke hatt før. Den ene har mistet et av de første bladene, men deg har ikke så mye å si. Så lenge det kommer nye blader, er det ikke så farlig.

Snackagurk: De fleste plantene har jo nå fått blad nr. 3. Som da er det første bladet som faktisk viser hvordan planten egentlig blir. Også agurkplanten har jo det. Jeg syns det er litt rart at vi kun har fått 2 plante av de frøene jeg sådde, men den planten som har kommet, har jo faktisk blitt stor allerede. Det ser ut som den trives veldig godt. Nå er det bare å vente til den har fått “armer” og kan begynne å klatre på de nye hyllene jeg har kjøpt.

Chili pinata: hvis du ser veldig nøye, kan du se en liten spire øverst, i midten på bildet. Det er også en til lengre ned på bildet. Så her begynner det å komme chiliplanter. Dette er utrolig spennende fordi chili er ikke noe jeg har prøvd så mye av. Det er jo så mange forskjellige typer chili. Så det er veldig gøy å kunne prøve noe nytt og se at det faktisk spirer.

Chili padron: her har det også kommet en liten spire. Det blir spennende å følge med på disse plantene. Akkurat nå er det ikke så mye å fortelle om dem, men de har hvertfall kommet opp av jorden og begynt å vokse. Vi får krysse fingrene for at det blir flotte planter ut av dem.

Chili basket of fire: når en spirer, så spirer vist alle. For når jeg kikket ned i alle disse pottene med diverse chilifrø, så hadde det jo kommet en liten spire oppi her også. Kan du se den? Midt i bildet har det kommet opp ei lita spire som jeg gleder meg til å følge videre med på.

Chili sweet banana: selvfølgelig hadde det jo kommet spire i den siste også. Så nå har det altså kommet spirer fra alle de 4 forskjellige frøene jeg kjøpte for en liten stund siden. Flere enn meg som gleder seg til å se disse plantene når de begynner å få chili? For det er jeg utrolig spent på å se. Krysser fingrene for at alle disse klarer seg igjennom våren og sommeren.

Chili: den første jeg sådde, når jeg sådde andre type frø har jo kommet ganske langt. Her kan vi så vidt se at den snart får et nytt blad. Jeg har også splittet spirene slik at det er i 2 potter, men jeg tok kun bilde av den ene denne gangen. For dem er egentlig helt like nå.

Rabarbra: det har ikke skjedd så mye mer her ennå, men den trives hvertfall. Det er jo det viktigste. Dette er jo en plante vi skal ha i flere år, så det er jo ikke noe hastverk med denne akkurat. Så lenge den er frisk og fin, skal jeg være fornøyd.

Snackpaprika hvite: disse frøene jeg har sådd her, kjøpte jeg samtidig som jeg kjøpte de forskjellige chilifrøene. Så her har det jo egentlig gått ganske fort. Jeg hjalp den litt, for bladene satt fast inni frøskallet. Som regel gjør jeg ikke det, men det gikk greit. Noen ganger trenger den kanskje litt hjelp. Men det ser hvertfall ut som om spiren er frisk og trives. Så dette blir jo veldig spennede. Hvite snackpaprika har jeg jo ikke engang smakt før, så jeg gledet meg virkelig til det blir tid for å høste fra denne. Håper hvertfall vi får gjort det.

Jordbær: ja, til og med jordbærfrøene har begynt å spire. Jeg lagde 6 seksjoner med frø. Om det blir til 6 planter eller mye mer det vet jeg ikke ennå, men jordbærplanter ser det hvertfall ut til å bli. Så får vi vel bare vente og se om dem gir noen jordbær i år.

Mandarin: den har blitt så stor og fin. Det har jo blitt et lite tre med en stamme som er ganske solid faktisk. Også kommer det nye blader som er friske og fine. Så dette er jeg jo veldig stolt av.

Mango: Også var det jo dette nye frøet. Jeg skrapte steinen ren når jeg åpnet mangoen. Da står man med et skall som inneholder et frø. Denne må jo åpnes. Jeg hadde veldig flaks og fikk åpnet med hendene med en gang, men noen ganger må man tørke skallet. Da legger man den i et tørkepapir eller lignende. Noen bruker en kniv for å åpne, men da må du være ekstremt forsiktig slik at du ikke skader frøet. Når du har fått åpnet og fått ut frøet, kan du putte det i jord. Jeg har brukt såjord fordi plantejord kan være veldig sur og kan ødelegge frøet. Du kan også bruke lekakuler nederst i potta for å gi mongofrøet/planten det best mulig. Pass på at jorden er fuktig. Den trenger også godt med varme og lys. Jeg bruker derfor plastkasser og plantelys. Du kan også gjøre det på en annen måte. Frøet kan legges i fuktig papir i en zipbag. Legges på varmt gulv til frøet begynner å spire. Da skal det i jord. Du kan også sette det i vann, slik man gjør med avokadosteinen. Men igjen, når den begynner å spire så skal den i jord. Og så er det bare å vente.

Du kan følge bloggen på Facebook. Da går du ikke glipp av noen oppdateringer på plantene. Trykk HER og bli med i gruppa til bloggen.

Neste oppdatering kommer om 2 uker.

2 kommentarer
    1. kozelig å se ka som spire å gror hos dæ, sår litt selv oxo selv om æ har litt før liten plass å ha på, har sådd agurk, tomater,å søt potet å gulrot, å lure på når dem skal ha mer gjødsel enn d e i jorden på så jorda æ har brukt

      1. Gøy med planter da. Kunne dyrke sin egen mat. Selv bruker jeg ikke jødsel og mine planter har alltid vært flotte. Men jeg bruker alltid knust eggeskall i jorda når jeg sår frø.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg