Nytt år, nye grønnsaksplanter

Her om dagen kjøpte jeg plantejord for å så grønnsaksfrø. Jeg har nå fått gjort det. Faktisk har dem stått i jord et par dager allerede. Når jeg først kan begynne å så frø, tar det ikke lang tid før det er i jorda. Det jeg har sådd nå er ikke engang alt jeg skal så i år, men først må jeg få resten av frøene og så må jeg jo så dem litt senere i år. Alt kan jo ikke gå i jorda i januar, men jeg har faktisk sådd det meste. Det kommer til å bli veldig spennende å se hvordan det går.

Jeg startet med å sette frem alt jeg trengte. For at det ikke skal komme vann og jord overalt så tok jeg en stor plastkasse og satt alle såpottene oppi der. Som dere kan se så ble det plass til en del Potter. Noe som er kjempe bra fordi da fikk jeg også sådd en del forskjellig.

Jeg brukte så- og katkusjord fordi det var det hun på platebutikken anbefalte. Hun fortalte meg at hvis jeg valgte feil jord så kunne frøene bli svidd om jorden var for sur. Nå har jeg brukt vanlig blomsterjord hele tiden og det har gått fint, men jeg kjøpte allikevel denne jorden som ble anbefalt.

Også bruker jeg alltid knuste eggeskall i jorden for ekstra næring. Det er bra for plantene og det er jo gratis.

Til slutt bruker jeg alltid plastpose eller noe nederst i potta for at minst mulig jord skal lekke ut. Det er bedre med kaffefilter, men det hadde jeg ikke denne gangen.

Jeg klipte opp brødposer i 3 deler og la 1 del i hver potte. Så fylte jeg pottene med jord og blandet inn eggeskall. Her er jeg veldig glad for at jeg hadde den store plastkassa, for hvis ikke ville jeg nok hatt jord i hele stua.

Og så var det bare å finne ut hvilke potter jeg skulle så hva i og hvor mange frø jeg skulle putte oppi pottene. For jeg har jo lyst på litt flere planter enn bare en av hver. Så når dem begynner å spire skal jeg gi dem hver sin potte. Med andre ord kommer det til å bli mange flere planter enn det som er potter nå. Men som dere ser over her så har jeg et ganske bredt utvalg av frukt og grønnsaker. Dette kommer til å bli så spennende.

Og før noen påpeker noe. Ja, jeg vet at tomatfrø ikke skal i jorden så tidlig, men jeg gjorde det allikevel. Jeg kommer også til å så flere av de vanlige tomatfrøene, men det blir litt senere.

Og sånn ser det altså ut nå. Lokket står ikke helt på, men jeg har dekket til for at fuktigheten skal holde seg litt bedre. De må allikevel ha litt luft. Luft, næring, vann, lys og varme, så trives plantene godt.

Nå blir det veldig spennende å se hva som skjer fremover. Kommer alt til å spire? Vil vi få masse grønnsaker i år? Vi får vel bare smøre oss med tålmodighet og se hva som skjer. Men hvis du ikke vil gå glipp av noe av dette så anbefaler jeg deg å følge bloggen min på facebook. Klikk HER og bli med i gruppa, så holder du deg oppdatert.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg