Nye grønnsaker på plantene

Denne uka har jeg gjort noe litt annerledes. Som regel vanner jeg plantene med vannkanne, men jeg tenkte jeg skulle se om det var noe forskjell om jeg tok dem under springen. Alle plantene som har potter med hull gikk under springen. Ikke kaldt vann, men heller ikke varmt/lunkent. Akkurat passe temperatur egentlig. Dem fikk stå og dryppe av seg, før jeg satt dem på plass igjen. Og det må jeg si var det beste jeg har gjort. For nå har dem virkelig fått vokst mye!

Chili (Padron, Basket of fire, pinata, sweet banana og vanlig rød chili): Her kan man jo se så utrolig mange blomster. Og ikke bare det! Har dere sett bilde nr. 2? Det begynner faktisk å vokse årets første chilier! Åh jeg er så glad. Nå koser dem seg skikkelig. Jeg håper bare dem trives like godt når jeg begynner å venne dem til å stå ute. Krysser fingrene for at det går bra. Men som dere ser så var det godt for dem med en skikkelig gjennomvanning. Noe jeg tenker å gjøre litt nå og da.

Snackpaprika (gul, rød og hvit): akkurat som hos chiliene, har det kommet masse blomster her også. Det er egentlig ganske sprøtt hvor mange blomster den har fått nå i det siste. Enda et vakkert eksempel på at gjennomvanning er bra for plantene. Får jeg minne dere på at ingen av mine planter har noe form for gjødsel? Kun litt knust eggeskall i jorda og så får man et slikt resultat.

Pæretomat (rød og gul): tomatplanter er ikke meningen at skal stå under plantelys når dem blir større. Dette er et veldig godt eksempel. Siden dem ikke får sollys, så klarer dem seg ikke så bra. Men det betyr jo ikke at man trenger å gi opp håpet. Tro meg, når dem kommer ut så vil det begynne å spire. Jeg har opplevd dette tidligere og det er ikke noe krise. Disse kan fint reddes.

Store røde tomater: samme ser dere her. Tomatplanter som ikke er noe glad for at jeg ikke deler sollys med dem. Så vi venter egentlig ganske utålmodige på at det skal være varmt nok om natten, slik at plantene kan komme ut. Men ikke mist håpet. Dette fikser vi!

Tomat moneymaker: bevis nr. 2 er jo disse plantene som da står i sollys. Dem er flotte og vokser som bare det. Sollys er altså nøkkelen til vakre tomatplanter. Også hjelper det veldig mye å gjennomvanne dem så klart. Bare på et par dager så har jo den siste planta blitt dobbelt så tykk. En tilfeldighet? Tror ikke det!

Snackagurk: her går den unna. Den store planta har jo produsert en hel haug med blomster. Også er det jo den lille agurken som ennå holder fast og vokser. Som betyr at det vil bli e  agurk til slutt om den får det den trenger. Den lille spira jeg fant i potta til den store planta begynner også å komme seg. At bladene ikke ser så fine ut har ingenting å si. Det viktigste er at den vokser og det har det absolutt gjort den siste tiden. Så her er det mye spennende som skjer.

Slangeagurk: så har vi jo da storebroren til snackagurken. Det kommer knopper, som betyr blomster etterhvert. Med andre ord går det ganske fort her nå. Det hår fort til vi får grønnsaker på plantene. Så her er det bare å glede seg.

Sitron: helt utrolig at man kan få hva som helst til å spire, om man bare gir frøet det den trenger. Og her er den jo, fin og grønn. En liten spire fra sitronfrø. Den koser seg i vinduet, i mandarintreet sin gamle potte. Og der kan den jo stå i et par år.

Mango: mangoplanta har blitt pottet om og det likte den. Her begynner 2 nye blader å komme. Så nå blir det snart litt fart i denne også. Det skal så lite til før plantene vokser litt ekstra og viser at dem trives ennå bedre. Og takket være jenta mi som hadde et par potter, så ble denne litt gladere.

Mandarin: også denne har fått ny potte. Så nå kan den strekke på beina og vokse til. Disse pottene har ikke noe hull under, så her gjelder det å passe ekstra godt på. Ikke vanne for mye altså. Vanner man disse eksotiske plantene/trærne for mye så kan røttene råtne. Og det vil vi jo ikke.

Rabarbra: og så var de 5. Etter å ha vært stille en god stund, har den nå begynt å vokse litt til. Som sagt skal den også få mer jord, men det har jeg ikke fått surra meg til ennå. Jeg glemte den sist i pottet om, men denne står altså øverst på lista neste gang jeg setter meg ned og ordner plantene. Og da kanskje det skjer mye mer fremover også.

Sukkererter: sukkerertene har jeg gitt en stor kasse å stå i. Her må det selvsagt fylles på mer jord, men jeg startet med denne mengden. Og etter at jeg flyttet dem oppi her, har dem faktisk vokst seg nesten dobbelt så store. Det eneste som mangler nå er noe de kan klatre på.

Melon malaga: en som ikke er like glad i sol (plantelys). Grunnen til at jeg ikke har fjernet bladene er at dem skjermer for blomstene. Plutselig kommer det en melon og da må den jo ikke bli svidd av plantelyset, slik bladene blir. Selvfølgelig vil det bli mye bedre når den kommer ut.

Gresskar: her har vi en plante som gjør det beste ut av det den får. Og den har jo virkelig blitt flott. Noe som jeg ikke akkurat gleder meg sånn veldig mye til, det er å flytte denne ut. Det krever jo en god del. Altså, sånn at ingen av plantene blir skadet. Ser ikke frem til det!

Jordbær: og så har vi jordbærplantene som sakte, men sikkert vokser. Veldig sakte… Det blir spennende å se hva som skjer i løpet av sommeren da, men disse kommer nok til å være mer ut av til neste år.

Følg plantene og urtene videre ved å følge bloggen på Facebook. Klikk HER og ikke gå glipp av alt det spennende. Og da mener jeg ikke bare oppdateringer, men også tips og oppskrifter.

4 kommentarer
    1. Wow!! Nå går det unna Gunnar!! Hellige kaninmåne.. er jo spinnvilt å se!! Snackagurk skal jeg ha neste år, likte den planta!! 😜🐰

      1. Åh så gøy å høre at det inspirerer deg til å prøve ut neste år. Da ønsker jeg deg masse lykke til med neste års prosjekt. Ja, her går det virkleig fort i svingene. 😁❤️

    2. Dette her blir greier, ja! 😀
      – Ang. vanning, tar jeg de innimellom inn i dusjen (hvilket jeg vil tro har en ganske tilsvarende effekt som i springen) med et trykk som tilsier plaskregn. Dette fordi planter også tar opp væske igjennom bladene, og at disse derfor blir seende friskere ut enn om de kun får vann igjennom røttene. Spesielt orkideen min trives med denne formen for vanning 😉

      1. Åh jeg vanner også orkideen min slik at bladene får vann. Vanner med litt lunkent vann, ikke kaldt. Og den trives som bare det. Har pleid å spraye plantene med vann tidligere, men i år gjorde jeg ikke det. Men ja, de trives hvertfall med en skikkelig tur under springen. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg