Ny eksotisk spire

Om jeg finner et frø så putter jeg det i jord. Og det var nøyaktig det jeg gjorde for en liten stund siden. Mer om dette senere i innlegget. For jeg har jo ganske mye annet også. Og her skjer det veldig mye. Alle plantene som skal ut, har nå blitt tatt ut. Jeg har masse planter i mitt nye drivhus og jeg har mye på verandaen. Noe står også inne fordi jeg vil ikke sette de eksotiske plantene ut. Men nok om det, la oss ta en titt på alt sammen.

Vannmelon: De ble sådd ganske sent, men de begynner å komme seg nå. Disse har stått ute på verandaen en god stund, men ble til slutt flyttet inn i drivhuset. Jeg håper virkelig dem trives her. Den ene spira er hvertfall godt i gang med sitt første, ekte vannmelonblad. Så her er det bare å glade seg til mye mer.

Melon malaga: den ser ikke så bra ut akkurat nå, men jeg håper den vil trives bedre i drivhuset. Jeg har hvertfall troen på at denne kommer til å bli veldig fin i løpet av sommeren. Vi har jo ikke begynt på sommeren ennå, så den har jo god tid til å vokse og bli fin.

Pæretomater: denne var nesten helt dø og jeg hadde nesten gitt opp håpet, men nå ser det ut som at den våkner til liv igjen. Jeg er veldig spent på om vi får noe ut av disse i år eller om jeg har tabbet meg veldig ut. Akkurat nå står dem i drivhuset, men jeg håper etterhvert å få satt dem ut igjen. Vi får se hva som skjer.

Tomat moneymaker: noen som virkelig imponerer er jo disse. Så mange knopper og blomster allerede. Jeg har også splittet den ene som var 2 planter oppi. Nå har dem hver sin. Mest for å se om de blir noe større. Jeg tenkte å gjøre det med hvertfall en til, men da må jeg ha jord først. Utrolig nok har jeg brukt opp 10 sekker med jord i år.

Vanlig tomat: den ser ikke så fin ut akkurat nå, men som dere ser så er den på vei til å bli mye bedre. Og den har fått knopper. Så da fikk jeg reddet denne hvertfall. Det var verre med den andre. Jeg prøvde, men den ble bare verre og verre. Så jeg tok den ut av potta og gav potta videre til den største moneymakerplanta. Så nå er alle tomatplantene glade.

Gresskar: å sette denne ut, uten at den har fått noe gresskar eller klarer å holde seg stille, var en stor tabbe. For når jeg kom ut etter en stor vind hadde herjet, da var den største planta helt ødelagt og den mellomste var knekt. Så nå har jeg 2 planter igjen. Jeg håper det går bra med dem, men jeg kommer ikke til å sette dem ut igjen. Dem får stå i drivhuset. For jeg vil ikke at vinden skal ødelegge dem noe mer.

Snackagurk: jeg ble veldig overrasket da jeg skulle ta bilde av denne. Den står litt bak i kroken i drivhuset, så jeg har egentlig ikke sett så mye. Men jaggu har det begynt å vokse agurk på den. Dette blir spennende!

Slangeagurk: utenom det faktumet at jeg klarte å knekke den største agurkplanta, så går det veldig bra her. Dem er nok ikke helt vant til temperaturen ennå, men det blir nok mye bedre nå som det har begynt å bli skikkelig varmt ute. Dem ser hvertfall friske og fine ut og det er jo det viktigste. Så får vi bare smøre oss med tålmodighet og håpe at dem snart vokser seg store.

Snackpaprika (rød, gul og hvit): paprikaene begynner å bli ganske store nå. Både gul og rød snackpaprika har begynt å komme. Den hvite er litt tregere, men den er absolutt verdt å vente på. Jeg er bare så glad for at dem har begynt å komme. Det blir spennende å se hvor store de første paprikaene blir og hvem som blir ferdig først. Noen av bladene er litt skadet da, men dette er fordi dem stod midt i vinduet når dem var inne. Faktisk ser det ut som jeg flyttet dem ut akkurat i tide.

Chili(Padron, Basket of fire, pinata, sweet banana, vanlig rød og carolina reaper): jeg har smått begynt å merke de forskjellige pottene, men de fleste vet jeg virkelig ikke hva er. Forhåpentligvis blir det lettere etterhvert. Kanskje til og med dere kan hjelpe meg. Men nå er det ikke så lett å se hvem som er hvem. Vi får vente på chiliene og så får vi se om vi klarer å gi alle navn etter det.

Mandarin: altså wow! Det stikker ut nye grener overalt på dette treet. Man ser hvertfall ganske tydelig at den trives i den nye potta. Tenk når alle disse grenene har blitt lange og solide, som de andre. Det ligner jo bare mer og mer på et tre. Noe som gjør meg så utrolig glad. Jeg ser på dette treet hver eneste dag og tenker på hva langt det faktisk har kommet. Tenk at dette engang var et lite frø fra en mandarin. Det er helt sprøtt å tenke på.

Mango: forrige uke fikk dere se at den så vidt hadde begynt å få blader. Nå har den også vokst i høyden og bladene har blitt lengre. Bladene kommer ut i denne rødlige fargen, men de vil skifte farge når dem bare har blitt ferdig med å vokse. Da blir dem som resten av planten. Det er ganske stilig egentlig, men det tar jo litt tid da.

Sitron: bare 3-5 år til så er den kanskje like stor som mandarintreet. Ja, det tar faktisk ganske lang tid å få et eksotisk tre, men det er det absolutt verdt. Så mye glede jeg har hatt med mandarintreet. Nå får jeg samme gleden fra sitrontreet her.

Pasjonsfrukt: ja, her er den lille spira jeg snakket om i starten av innlegget. Når jeg lagde den desserten, ble det en del frø som skulle kastes. Så da tok jeg noen av dem og puttet i bittesmå potter. Og plutselig begynte dem å spire gitt. Så her er det bare å finne frem større potte og potte den om ganske fort. Så har man plutselig en pasjonfruktplante også. Dette er en plante jeg aldri har hatt før, så det blir jo veldig spennende.

Rabarbra: den begynner å komme seg nå. Det popper hvertfall opp nye blader og den tåler å stå ute. Hvis du gikk glipp av det så glemte jeg det ute en natt og tok nesten livet av den. Heldigvis hjalp det å ha den inne i noen dag. Og nå står den jo ute 24/7, så da må jeg jo ha gjort noe riktig.

Sukkererter: dem popper opp overalt. Så nå kan vi snart spise selvdyrkede sukkererter. Det er fint å se at dem trives i den store kassa. Desverre er det ikke så lett å få dem til å holde seg fast i klatresystemet jeg lagde, men forhåpentligvis er det bra nok. For det blåser ganske kraftig til tider. Da er det jo greit å kunne holde fast i noe, men det tror jeg ikke dem har skjønt.

Jordbær: de er veldig søte, men også veldig små. Så vi får se om det blir noe av dette eller om jeg må finne på en annen løsning. Jordbær fra disse blir det garantert ikke i år, men jeg håper hvertfall det blir planter ut av dem og kan produsere jordbær neste år.

Og det var slutten på denne ukens oppdatering, men ikke glem å følge bloggen på Facebook HER for flere oppdateringer. Både grønnsakplantene, urtene og blomstene. I tillegg til mange flotte naturbilder. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Der kan du også se på høydepunkter der jeg har lagd en mappe med årets planter. Så hvis du gikk glipp av en story så ligger det i den mappa.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg