Naturhistorisk museum og botanisk hage

På det naturhistoriske museumet i Oslo var det utrolig mye å se på. Så dette innlegget kommer til å bli ganske langt, med veldig mange bilder. For jeg har lyst til å vise dere mest mulig og fortelle litt underveis. Men siden det er så mye å se på, la oss begynne med den botaniske hagen.

Den botaniske hagen var så nydelig. Mange flotte blomster og mye vakkert å se på. Vi fikk til og med se et liten ekorn som lå i varmen. Vi måtte selvfølgelig ta en liten matpause også. Og det som ble solgt der, det var helt ferskt. Altså det var dyrt, men på en måte verdt prisen. For det vi kjøpte der, det var bare så godt!

Jeg tok appelsinjuice og venninna mi tok eplejuice. Også delte vi en kanelknute. Perfekt lunsj etter å ha gått rundt i varmen en god stund. Så hvis du skal hit så anbefaler jeg deg å smake på noe av det dem har i caféen.

Jeg tror faktisk ikke vi fikk sett halvparten av hagen engang. Det var jo så varmt at jeg begynte å få hodepine. Så etter lunsjen begynte vi heller å gå inn i alle bygningene. Og der er det ekstremt mye fint å se.

Det var mange dyr som stod til utstilling i det ene bygget. Dem var satt veldig fint opp, som et bilde på veggen. For å være helt ærlig er jeg ikke glad i utstoppede dyr, men det er jo mye annet å se på da. Mange bilderammer med forskjellige sommerfugler var også å få sett på samme sted. Noen edderkopper, skorpioner og andre insekter. Så man får jo se mye forskjellig her, men jeg måtte hele tiden tenke at det ikke var virkelig dyr jeg så på. For det føles helt feil i hodet mitt å stoppe ut dyr på den måten.

Her var det veldig mye spennende. Det var hele 3 etasjer med ting å se på. Det første var min favoritt. Jeg elsker jo alt med dinosaurer og sånne ting som er funnet under jorda, som levde for lenge siden. Så dette var noe jeg virkelig syns var moro å få se. Fossiler og skjeletter av alt mulig som levde på jorda før. Jeg vet ikke med dere, men det er noe som virkelig interesserer meg. Dinosaurer og vikinger er like spennende.

Neste etasje var fylt med mange flotte steiner. Det er veldig stilig hvordan steinene kan være så forskjellig, med mange flotte farger og fasonger. Men den som virkelig fanget min oppmerksomhet var svovel. Den er jo så nydelig. Hvorfor er det alltid sånn at farlige ting er så vakkert? Denne var lukket inne i en egen glassbeholder, under dette glasset som alle steinene var i. Ikke så rart når den er såpass farlig. Men ja, utrolig vakre steiner. Det var MYE mer å se på, men hvis jeg skulle lagt ut alle bildene jeg tok så ville dette innlegget blitt alt for langt.

På øverste etasje fikk vi se planter. Man kunne kikke inn i disse kikkertene også bevegde det seg på plantene. Det var utrolig kult, men jeg ble litt svimmel etter å ha blitt kokt i sola. Men ja, jeg anbefaler deg å ta en titt inn i disse. For det var utrolig tøft å se. Og dem har en for voksne og en for barn. Så hele familien får sett alt det kule som forgår inni disse kikkertene.

Som dere ser så er det utrolig mye å se på. Og vi så ikke på alt heller. Det var drivhus der som man kunne gå inn i bl.a og det var helt sikkert mye annet flott å se på i hagen. Men jeg kjente at kroppen min ikke klarte å gå noe mer. Så da får jeg heller komme tilbake en annen dag og se litt mer. For dette er definitivt en plass jeg kunne tenkt meg å dra tilbake til.

Hvis du ikke vil gå glipp av flere reisetips og mye annet spennende, anbefaler jeg deg å følge bloggen på Facebook HER.  Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer bilder og videoer. Jeg poster masse på storyen som ikke kommer her. Så det er verdt å følge med innpå der også om du vil se mer.

1 kommentar
    1. Du verden her var det mange ting. Mange fine bilder. Tipper at det er noen skoleklasser som kunne hatt naturfagtimer i det museet. Tror neppe jeg har vært der. Husker at da jeg var liten jakta vi på sommerfugler som vi satte på isopor. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg