Når sukker blir et problem

Jeg har fortsatt veldig vondt i hodet og kroppen så jeg har faktisk ikke klart å gjøre noe i dag. Ikke akkurat så mye jeg kan gjøre uten at hodepinen blir verre. Ja, jeg har prøvd. Bare det å sitte oppreist får hodet mitt til å eksplodere. Så hva gjør man da? Vel, jeg har prøvd å sove, men det fikk jeg ikke til så da ble det en film. Problemet er bare det at alle lyder gjør hodepinen verre så etter en film så var jeg ganske utslitt.

I dag er virkelig ikke en god dag og det er veldig kjipt for det går utover bloggen. I tillegg går det utover matlysten. Å ha hodepine er det verste jeg vet så denne dagen skal jeg tenke tilbake på neste gang jeg har lyst på godteri.

Jeg og samboeren min har snakket en del om det og jeg ser jo selv at det å kutte ned på sukker har forandret så utrolig mye. Det var faktisk en vel bra periode når jeg ikke spiste godteri. Kroppen min verket ikke så mye og jeg klarte faktisk å gjøre ganske mye her hjemme. Når jeg da spiste godteri (alt for mye også) så reagerte kroppen kraftig. Dette var jo et eksperiment for å se om sukker påvirker kroppen og det har jeg virkelig fått svar på nå. Hvis ikke dette er et bra nok bevis på at sukker og fibromyalgi ikke passer sammen så vet ikke jeg. Det er så klart utmattelse og smerter selvom jeg kutter ned på sukker, men jeg kan med hånden på hjertet si at det har hjulpet veldig de dagene jeg ikke har spist godteri.

Dette har jeg jo lest om før jeg prøvde ut dette eksperimentet, men når det kommer til fibromyalgi så er det veldig opp og ned. Noen reagerer på sukker og andre reagerer på andre ting. I tillegg er det jo noen som har en mild versjon av fibromyalgi og andre har det ganske kraftig. Derfor er det ikke så lett å behandle det. For det som fungerer for meg fungerer kanskje ikke for andre. Så selvom jeg har funnet en veldig bra side som jeg kan stole på så står det alltid at ting KAN gjøre det verre/bedre. Det betyr ikke at det vil. Nå vet jeg hvertfall at for meg så er ikke sukker bra for kroppen. Da vet jeg det og jeg kan derfor gjøre noe med saken. Lettere sagt enn gjort, men jeg har ikke lyst til å ha vondt resten av livet bare fordi godteri er min eldst venn. På tide å ta det vanskelige steget. Også kan jeg heller kose meg litt av og til. Så da var det på tide å følge den ene regelen jeg har satt opp: ikke godteri utenom bursdager og høytider. Også får vi se hvordan det går. Nå vet jeg hvertfall hva som skjer når kroppen min får mye sukker og det skal jeg si dere at det absolutt ikke er verdt! Spørsmålet er bare om jeg klarer å vente helt til halloween med å spise noe godteri.

Og folk kan si at grønnsaker og dip er en god erstatning, men det er det faktisk ikke. Ikke alle kan bytte ut sukker med grønnsaker. Og jeg liker ikke smoothie. Mitt forhold til godteri sitter ganske dypt så her trengs det å jobbes skikkelig for å gi slipp, men jeg må bare klare det. Nå har jeg verdens beste samboeren som virkelig hjelper meg å holde meg vekk fra godteri. Så kanskje dette går bra allikevel.

Dag 1 uten godteri går ikke så verst. La oss se hvordan dagene fremover blir. Ja, jeg kommer til å komme med oppdateringer. Hver søndag kanskje? Så kan jeg komme med tips og råd når man er i min situasjon. Så hvis du er en som er avhengig av godteri og alltid har gått til det for trøst, da burde du følge med på bloggen min hver søndag. For da vil du få oppdateringer på hvordan jeg har taklet ting i løpet av uka. Mine tanker, følelser og problemer rundt dette prosjektet. For ja, dette blir litt av et prosjekt. Ikke noe godteri før halloween. Kun 1 dag jeg kan skeie ut på og da må jeg bake noe. Let’s go!

Følg gjerne bloggen på facebook HER om du ikke vil gå glipp av alt dette.

2 kommentarer
    1. Så merkelig at du reagerer på sukkeret i godteri men ikke sukkeret i kaker/bakst. Veldig flaks det hvertfall da! Så kan du hvertfall kosespise NOE 🙂

      1. Det har jeg ikke prøvd ennå, men er nok det samme. Må bare kutte ned før jeg evt klarer å kutte ut. Og uansett så lever man bare en gang så litt vondt av og til tåler jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg