Min stil, mine valg, mitt liv

Det har vært en del spørsmål og snakk angående min stil. Først og fremst fordi den er annerledes. Hvorfor vil jeg gå med noe som skiller seg ut og vekker oppmerksomhet? Vel, det er bl.a dette dere skal få svare på nå. Jeg har nemlig alltid vært “annerledes” og alltid kledd meg slik jeg selv vil. Helt siden ungdomsskolen har jeg valgt å gå i svart, ha svart sminke og farget håret mitt svart hos ei venninne. Alt dette fordi jeg likte stilen og det var slike klær jeg var komfortabel i.

Det var først når jeg la på meg at jeg ikke ville gå i de samme klærne, men inni meg var jeg alltid den samme. Jeg har alltid likt kjettinger, nagler, nettingstrømper og svarte klær. Eneste grunnen til at jeg begynte å gå med svarte klær nå er fordi jeg endelig føler at jeg kan legge vekk joggebuksene og de store genserne. Dette er den jeg er og det er ikke for oppmerksomhet eller noe sånt, men fordi det er den jeg er. Det føles riktig å gå i disse klærne og de som ikke liker mine valg er fri til å forlate denne bloggen og mitt liv fordi slike mennesker som ikke aksepterer at andre er annerledes har jeg ikke bruk for i mitt liv. Jeg har ingen nytte av at folk skal fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre. Hele livet mitt har vært små kommentarer på utseendet, men det har ingen betydning hvordan man ser ut. Det er det indre som teller. Dessuten syns jeg folk skal få lov til å gå i akkurat det man vil uten at noen skal fortelle dem at det er feil. Jeg har fått mye dritt opp igjennom årene på at det ikke er fint, det kommer til å gå over, jeg burde kle meg annerledes og med mer farger, jeg ser ut som en satanist, jeg ber om oppmerksomhet, jeg er stygg, jeg kan ikke sminke meg osv. Dette har jeg fått mer enn nok av og derfor vil jeg forklare det så enkelt at alle forstår.

Når jeg velger å gå i svarte klær så har det ingenting med oppmerksomhet å gjøre. Jeg er fullstendig klar over at mennesker med alternativ stil bli sett på, men det er derfor det er så viktig at flere kler seg sånn de vil. Enten du elsker rosa eller svart så burde du få lov å gå ned gata kledd i den fargen du vil og den stilen du vil uten at folk dømmer deg opp og ned. Jeg hører flere og flere som blir stoppet av folk på gata og blir spurt hva dem har kledd seg ut for. Stopp med det! At mennesker uttrykker seg selv igjennom klær og sminke syns jeg er nydelig. Det at folk tørr å gå ut blant “normale” mennesker og vise at dem ikke er som andre syns jeg er modig. Jeg er lei av å gjemme meg bak en maske og føle at jeg ikke får lov til å gå i de klærne jeg vil. Det er slutt på å bli trykket ned og føle at jeg må gå i noe som jeg ikke liker bare for å gjøre andre glad. Jeg vil bare vise den jeg egentlig er. Og bare fordi jeg går i svart betyr ikke det at jeg er et dårligere menneske.

Oppmerksomhet har aldri vært helt min greie. Jeg hater folk som ser på meg fordi jeg har en annen farge på håret osv. Faktisk syns jeg ikke dette burde være noe rart. Det er mange der ute som kler seg som meg. Det er mange som har sin egen stil og får mye hat på grunn av det. Hva er så vanskelig med å la folk være den de er? Hva er så vanskelig med å akseptere og respektere at ikke alle er like? Jeg vil gjerne vite det fordi det er urettferdig og respektløst å gå rundt og dømme andre for hvordan de kler seg.

Det var derfor jeg valgte å blogge i første omgang. For før denne bloggen så hadde jeg en annen. Hele poenget var å vise at man kan være annerledes og leve et helt normalt liv. Det er jo ikke sånn at jeg tilber Lucifer og driver med witchcraft bare fordi jeg går i svart og har mye annerledes pynteting hjemme hos meg. Ikke går jeg på kirkegårder og andre skumle plasser om natta heller. Jeg vet ikke hva folk tror om gothere, men vi er helt vanlige mennesker. Faktisk er alle jeg har møtt de mest sprudlende og flotteste menneskene som bare får deg til å smile hele tiden.

Mennesker med annerledes klesstil er akkurat som alle andre. Det eneste forskjellen er at vi går i annerledes klær. Det er den vi er. Vi ønsker ikke oppmerksomhet, ikke vil ikke bli stoppet på gata av fremmede som lurer på hvorfor vi er kledd sånn. Om noen ønsker å ha en annen stil så er det fordi det er dem sitt ønske.

Jeg syns det er utrolig mye fine klær i min stil. Jeg kunne aldri kledd på meg rosa igjen og følt meg komfortabel. Det er en grunn til at alle klærne mine er kastet og jeg har kjøpt alt nytt. De aller fleste klærne mine har ikke mønster engang. Dette er den jeg er. Liker du det ikke så er jo det veldig synd fordi jeg kommer til å gå kledd sånn i mange år til.

Jeg har aldri følt meg så fri og jeg har ingen planer om å endre meg for noen. Jeg er en gother og er fornøyd med det. Så hvorfor skrive et helt innlegg om dette? Jo, fordi det er så mange der ute som dømmer andre. Man får ikke lov til å være seg selv hvis man er annerledes og det er plutselig ikke normalt å uttrykke seg igjennom stil. Dette håper jeg at folk slutter med. Det er ikke en fase, det er livet. Vi er skapt forskjellige og uttrykker oss forskjellige. Tenk deg om 2 ganger før du går bort til noen å sier at dem er oppmerksomhetsyke eller at det bare er en fase. La nå folk få kle seg som dem vil. Å gå ned gatene i Oslo og se folk som tørr å kle seg alternativt er nydelig og helt fantastisk. Dere aner ikke hvor mye mot det kreves fra oss å kunne være oss selv.

Nå blåser jeg i hva folk mener om meg og min stil, men jeg er ikke den eneste og jeg tenker ikke kun på meg selv når jeg skriver dette. Det er så mange flotte mennesker der ute som uttrykker seg selv igjennom klær og sminke. Disse menneskene strekker seg ikke etter influensere og deres utseende. De går en annen vei og det er det som er så nydelig å se. Jeg kan ingenting om å legge vanlig sminke. Jeg aner ikke hva halvparten av det er og har heller ingen interesse av å finne ut av det. Det er derfor jeg blogger fordi jeg ikke er som noen av de andre bloggene jeg har lest og jeg føler at Norge trenger noe litt annerledes. Kanskje litt inspirasjon i hverdagen. Det er derfor jeg har prøvd å dele litt annet enn bare blomster og psyken. Det er faktisk mennesker der ute som er som meg. Kanskje de vil ha en blogg å lese. Eller bare folk som syns det er spennende å lese om litt andre ting.

Så hvis du ikke syns utvidelse av hull i øret er noe særlig eller du ikke liker stilen min så er kanskje ikke dette bloggen for deg. Men hvis du liker en litt annerledes blogg så blir jeg veldig glad for at du følger meg. Her er det jo mye forskjellig og kanskje ikke alt er for deg, men det gir deg ingen rett i å dømme meg eller fortelle hva som er rett og galt. Jeg vet hva jeg driver med og jeg tar mine valg så kan du passe på deg selv og dine valg.

Dette innlegget er ikke til én person. Dette er ting jeg har hørt ofte. For selvom det ikke er så mange i kommentarfeltet så er det mer enn nok på pm. Jeg er ikke interessert i å høre på hva dere mener om min stil og mine valg. Har dere ikke noe pent å si hold munn! Jeg vet at når man har en blogg så må man tåle å få tilbakemeldinger, men det betyr ikke at jeg ikke kan fortelle hva jeg føler om det. Hvis alle hadde tatt hånd om seg selv og tenkt før dem hadde skrivd så ville kanskje verden vært et bedre sted. Jeg skjønner ikke hva min stil og mine valg med min egen kropp har med andre å gjøre. Det er jo ikke sånn at jeg har operert kroppen for å se pen ut. Det eneste jeg har gjort er å farge håret, gå i svarte klær og utvide hullene i øra. Og utvidelsen har jeg fortalt veldig nøye at man må være utrolig forsiktig med. Siden jeg er en blogger (selvom jeg ikke har en stor blogg) så kommer jeg alltid til å prøve og være et godt forbilde for andre, men det betyr ikke at jeg skal stoppe å være meg selv! Jeg gjøre mange gode valg i livet og syns faktisk at det skal bety mer enn utseendet mitt, men ja. Vi lever i en verden der utseendet er alt. Personlighet, ting man oppnår og gode avgjørelser blir ikke satt like høyt. Gjør man noe feil derimot så blir man pisket av nettroll. Alt skal være så fint og flotte  men livet er ikke sånn. Så kom dere ned fra den stolte hesten og begynn å se litt lengre enn nesa rekker. Vi er bare mennesker. Hvordan vi ønsker å leve livet og hva vi ønsker å ha på oss er ikke noe som burde bry dere. Dette er ikke noe som har noe å si for deres liv. Begynn heller å fokusere på det gode og det positive som kommer ut av denne bloggen. Fokuser på det viktige budskapet og det jeg skriver. Bloggen min er her fordi jeg har mye på hjertet som jeg syns er viktig. Så får klesstilen min være noe positivt for dem som liker det. Takk!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg