Måtte kaste planter

En ny dag er her og planene for denne dagen blir å rydde resten av rotet. Jeg har ikke så mye igjen, men det må jo ryddet. Og forhåpentligvis vil hele stua og kjøkkenet være ryddig i løpet av dagen. I tillegg vil det komme en oppskrift på bloggen i dag. Så får vi se hvor mye jeg orker i dag. Hvis kroppen min tillater det så skal jeg ta meg en tur ut, men vi får se hvordan formen er etter å ha ryddet resten. For jeg syns det er viktigere å få ryddet opp her enn å gå den turen. Jeg vil ha stuebordet tilbake og ikke minste få ryddet ut av stolen sånn at jeg og samboeren min kan se på Lucifer sammen. Det pleier vi alltid å gjøre når vi sitter å spiser middag.

Også måtte jeg ta farvel med paprikaplantene mine i går. Det var skikkelig kjipt, men de hadde fått svarte prikker på seg og jeg vil ikke at noen av de andre plantene mine skal bli smittet. Derfor kastet jeg dem så fort jeg så det. Jeg har også sett at chiliplanten har det samme så den står i karantene i gangen, men den må vel kastes den også. Så nå har jeg sjekket alle plantene mine for å se om de har blitt smittet, men foreløpig går det bra med resten av plantene.

Utenom avokadoen og mandarinen så er resten kjøpte frø. De er mye tryggere enn frø fra butikkjøpt frukt og grønt. Det har jo vært en stor sak i avisa om nettopp dette. Så jeg har sluttet å så frø fra grønnsaker jeg har kjøpt i butikken, men det er jo ikke lett å vite. Man lærer av sine feil og man lærer noe nytt hver dag. Derfor tenkte jeg å kjøpe på Plantasjen (når ting åpner opp igjen). Enten det blir ferdig planter eller frø så blir det hvertfall et par planter til. Også har jeg jo både agurk, tomat, sukkererter og salat som jeg har sådd. Det er bare veldig trist å måtte kaste plantene som jeg sådde i fjor og som hadde kommet så langt, men sånn er det bare. Jeg vet hvertfall at jeg kommer til å være mye mer forsiktig med hvilke frø jeg sår fremover. Det kommer også til å bli inspeksjoner av plantene jeg har igjen sånn at det ikke sprer seg til resten og jeg må kaste absolutt alt.

Med andre ord, pass på plantene og sjekk dem for skadedyr og bakterier ofte sånn at det ikke sprer seg. Jo fortere man finner det, jo bedre er det for resten av plantene. Og derfor liker jeg å ha hver plante i sin egen potte. For hvis slike ting skjer så kan jeg enkelt fjerne den ene planten. For i jorden kan det jo også ligge bakterier og det vil man jo ikke spre videre til de andre plantene. Så jeg har kastet planten med all jorden og jeg skrubbet potten sånn at den er klar til bruk når jeg har handlet nye planter/frø. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Hvis jeg kjøper frø så er det jo uansett for seint og jeg må vente til neste år før den får noe særlig grønnsaker, men kjøper jeg plante så kan jeg få godt med grønnsaker. Det er allikevel mest moro å så frøene selv, men jeg vil jo så klart å planter jeg kan bruke grønnsakene til nå i år.

Jeg syns det er så kjipt å måtte kaste plantene etter så mye jobb. Så nå prøver jeg å finne andre ting å tenke på, som får meg i bedre humør. F.eks at leiligheten snart er ryddig og at jeg har fått større kjøkken. Derfor skal jeg spise litt frokost og så blir det å rydde, støvsuge og vaske her. Nå må jeg få tankene over på noe annet enn de stakkars plantene i søpla.

Følg bloggen på facebook HER

2 kommentarer
    1. Hadde noen tulipaner i noen vasker som jeg måtte kaste. Intet varig evig men det er jo en smal sak og få tak i nye. Blomster pynter opp og tulipaner er jo pene. Må snart ut en tur. Noen shoppingtur blir det neppe i disse dager men det kommer bedre dager snart. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg