Mangoplante også!?

Som dere vet så har jeg satt et mangofrø i jord. Jeg har fortalt dere at jeg skal vise dere hvordan det går, så fort det begynner å spire. Det har tatt så lang tid at jeg begynte å lure på om det noen gang kom til å spire. Så jeg kikket nærmere på dette frøet og fikk se at det hadde sprekt (noe det skal). Hodet mitt begynte derfor å tenke på om det gikk an å åpne frøet og se om det var noe inni. Og når det kommer til mangofrø så er det litt annerledes. Det er kun en liten del inni som faktisk er selve frøet, men man putter hele frøet/steinen ned i jorda (uten skallet selvsagt). Så jeg åpnet det og fikk se at det faktisk var en liten spire der. Som betyr at jeg nå har en begynnelse på et mangotre. Dere får se dette og alle de andre grønnsakplantene mine i dagens innlegg.

Gresskar: dem har allerede blitt veldig store, men ikke bare det. Når jeg ser nærmere på dem, ser jeg noen knopper. Kan dette være blomster som kommer snart? Det er jo ganske tidlig, men det ser ut som det er knopper til blomster. Nå er det veldig liten sannsynlighet for at disse knoppene vil overleve såpass tidlig, men det er veldig gøy uansett.

Snackagurk: her har det også begynt å komme små blomster/agurker. For når blomstene kommer på agurkplantene, er dem på tuppen av det som blir en agurk. Jeg tviler sterkt på at det vil komme noe såpass tidlig, men som sagt er det allikevel veldig gøy å se det såpass tidlig på året. Det betyr jo bare at den faktisk trives veldig godt.

Slangeagurk: når det kommer til disse så er jeg egentlig bare veldig stressa. For jeg vil egentlig ha dem i større potter så fort som mulig, men jeg har ikke fått kjøpt dem ennå. De tar ikke noe skade av å stå i disse pottene ennå, men jeg er bare så stressa av dette.det ser allikevel ut som at det går bra med dem.

Plommetomater: jeg har jo en med røde og en med gule plommetomater. Begge ser ut til å ha det veldig bra. Selvfølgelig vil dem trives ennå bedre når dem kommer seg ut til våren, men dem klarer seg også veldig fint inne. Dem vokser jo som bare det. Så her er det nok bare å forberede seg på noen veldig store planter.

Tomater moneymaker: dette er jo et prosjekt i seg selv. Og helt ærlig vet jeg ennå ikke hvordan jeg skal gjøre dette, men dem står nå oppi pepperkakeboksen, under plantelys og koser seg. Snart kan vi også se et nytt sett med blader. Om dere ser nøye etter kan dere faktisk se at dem er på vei ut. Når dem blir pottet om vet jeg ikke ennå, men det må skje snart hvertfall.

Store tomater: jeg har 2 av disse, men denne gangen viser jeg bare en av dem. Men dem trives godt og vokser fort. Og det er jo bare positivt. Vi får se hvor lang tid det tar før stua ser ut som en jungel eller om det faktisk blir vår før det skjer.

Rabarbra: denne er så søt og liten, men jeg håper den vokser seg stor i løpet av sommeren. Det er lov å håpe. Jeg lurer på når neste blad kommer, for den har jo stått med disse bladene en stund nå.

Jordbær: disse er fortsatt ganske små, men dem trives hvertfall. Og så lenge dem er grønne og fine så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Plutselig blir det store jordbærplanter. Om jeg får brukt den jeg kjøpte til jordbærplantene er jeg litt usikker på. Den var ikke like stor som jeg hadde trodd. Mulig jeg er nødt til å finne en annen løsning. Vi får se.

Melon malaga: den er blitt ganske lang. Jeg måtte faktisk holde i en av “armene” dens for å vise dere planta. Den ligger jo bortover hylla. Så det blir veldig spennende å se hvor stor den blir, før den blir flyttet ut. Og hvordan jeg da skal ha den når den har blitt flyttet ut. For den kan både klatre oppover og ligge på bakken. Det blir uansett et veldig spennende prosjekt.

Mandarin: jeg valgte å ta bilde av den minste grenen og vise dere. For hvis dere ser nøye på endene av grenene, kan du se at den vokser. Den vokser jo hele tiden. Blir jo større og større for hver dag nesten. Den trives virkelig i dette vinduet.

Mango: og her er altså mangoen jeg snakket om. Når jeg splittet frøet, lå denne spiren krøllet inni der. Kanskje den bare trengte litt hjelp. For nå har den jo kommet litt ut av frøet. Og snart strekker den seg opp mot lyset. Den trenger bare litt tid. Men som dere ser så har den jo allerede flere små blader som bare venter på å strekke seg ut og vokse seg store. Så jeg tror vi kan se en ganske fin plante neste uke, tror ikke dere?

Snackpaprika: disse er blitt så fine. Her har jeg både gul, rød og hvit snackpaprika. Så det kommer til å bli masse fine farger til høsten hvertfall. Jeg må si jeg gleder meg veldig. Og jeg er veldig spent på den hvite. Det ser hvertfall ut som at dem trives veldig godt her inne. Jeg håper dem trives like godt når dem kommer ut. Håper vi får noen flotte, frodige planter. Det ser jo lovende ut.

Chili: og så var det alle disse flotte plantene. 5 forskjellige slag (vanlig rød chili, sweet banana, basket of fire, padron og pinata) og alle ser ut til å ha klart seg ganske bra hittil. Det har dukket opp flere spirer i ostene (som jeg fortalte dere sist helg). Disse må jeg få tatt ut og satt i egne potter. Jeg bare glemmer det hele tiden. Ikke at det ser ut som at de store plantene bryr seg så mye. Det eneste er jo at de små ikke får den næringen dem trenger. Så hvis jeg vil ha flere planter i år, så må dem ut ganske kjapt. Og hvis jeg ikke ser feil så er det 4 nye planter. Spørsmålet er bare hvor jeg skal sette dem  for det er ikke plass til 4 potter til på brettet. Kanskje jeg må bruke vinduskarmen.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Når jeg først sår og holder på med planter, tar jeg over stua. Dere har sett det før og det skjer tydeligvis igjen. Det er gøy for meg, men jeg er ikke så sikker på om hun jeg bor med er like enig. En dag finner jeg vel henne inni alle plantene og hun har gått seg vill i stua.

Ikke glem å følge bloggen min for mange flere oppdateringer på både grønnsaksplanter, urtehagen og blomster. Klikk HER og følg bloggen på Facebook du også.

4 kommentarer
    1. Jeg hører at mangotrær kan bli førti meter høye under tropiske forhold, så jeg vet ikke … lykke til. Dette var uansett er inspirerende bloggpost. Stå på!

      1. Nå er det ikke akkurat tropiske forhold i Norge, hehe. Også går det fint an å klippe en plante så den IKKE blir for høy. Og et 40 meters tre tar vel 50 år for å vokse så høyt. Så akkurat det blir ikke noe problem. Tusen takk for kommentar og at du tok deg tid til å klikke innom bloggen min. Håper du har en flott dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg