Mange nye potter

En ny planteoppdatering og nye endringer har skjedd. Jeg hadde en veldig dårlig dag og bestemte meg for å potte om en del av plantene, fordi det gjør meg glad. Så nå har jeg fått en del planter i større potter. Jeg har også fått kjøpt inn pottene til slangeagurkene og støttepinner til diverse planter. I tillegg har jeg fjernet hyllene som slangeagurkene skal klatre på. Nå står dem ute og venter på at plantene skal komme ut. Så ja, her er det mange endringer siden forrige uke. La oss ta en titt!

Sukkererter: husker dere jeg fortalte dere at jeg hadde sådd frø til sukkererter? Vel, nå har dem allerede begynt å spire. Jeg har brukt en plastemballasje som smultringer kom i. Så stakk jeg hull på lokket og lagde meg et lite drivhus til dem. Som dere ser så hjalp det mye. Jeg hadde 2 frø i hvert hull og alle har begynt å spire. Så her trenger jeg å splitte litt når jeg skal potte om. Heldigvis trenger jeg ikke tenke på det helt enda. Om du skal gjøre det samme som meg, husk å ta av lokket så fort de begynner å spire.

Melon malaga: ser dere det jeg ser? En liten blomst er i ferd med å blomstre på melonplanta. Jeg har også fått pottet om denne. Nå har den mye større potte. Noe den virkelig trengte. Når jeg fikk se inni potta, så var det på tid å gi den mer plass. Heldigvis trives den veldig godt og har gjort det hele tiden. Den vokser og vokser. Og det ser ikke ut som den kommer til å stoppe med det første.

Chili: nå har jeg så mange chiliplanter at jeg har måttet sette dem litt her og der. Som betyr at jeg har mistet oversikten over hvem som er hvem. Det blir spennende til sommeren da. Når dem vokser til og får de forskjellige chlliene. Jeg vet hvertfall at jeg har padron, basket of fire, pinata, sweet banana og vanlig chili (rød). Og det har virkelig blitt store planter i år. Den største chiliplanten er nå en halvmeter høy. Det er den på det siste bildet. Og den har fått mange armer, som betyr at den kommer til å bli tett og fin. Som jeg gleder meg til å følge med på disse. Chiliplantene skal også få nye potter, men det må jeg kjøpe og det har jeg ikke råd til helt ennå.

Gresskar: flere blomster! Ja, gresskarplanten har begynt å blomstre. Første bildet er fra i går og de to andre er fra i dag. Det tok ikke lang tid. Også så utrolig store og flotte dem er. Det eneste som mangler nå er at de får komme ut og klatre bortover bakken. Jeg tror dem gleder seg veldig mye til å ligge i solen og varme seg, akkurat som meg.

Slangeagurk: jeg tror disse agurkplantene tenker det samme som meg. Kan det ikke bare bli vår og varmt sånn at vi kan komme ut i de nye pottene våres!? Og da får dem jo både noe å klatre på og mye større plass til røttene. Jeg må si jeg er veldig glad for at dem ikke har vokst så veldig mye her inne, men jeg håper dem vil trives godt der dem skal stå ute. Alt står hvertfall klart for dem. En skikkelig stor og fin overraskelse!

Snackagurk: jeg ser så mye gult på denne nå. Er det ikke vakkert? Det er ikke noen agurker ennå, men det kommer nok ganske fort. Hvertfall når den kommer ut og koser seg der. Men bare å se at den har masse blomster er nok til å gjøre meg glad. De er SÅ søte!

Tomat moneymaker: takket være alle disse tomatplantene, er det veldig kaos her. Dette er egentlig den største grunnen til at jeg ikke vil vente noe mer på våren. Vil at den skal komme nå. For det er 8 store potter med tomatplanter. Og det er kun av denne sorten. Det er litt krise, men nå har den hvertfall fått store potter alle sammen og kan virkelig strekke på beina. Og som dere kan se, har dem også fått hver sin støttepinne. Så nå blir det nok bra her.

Pæretomat: dem sliter veldig, men jeg holder dem hvertfall i live frem til dem skal ut. Det krever jo en del, men jeg vet av erfaring at dem vil eksplodere når dem kommer ut i varme og sol. Det er det disse mangler for å se friske ut igjen. Så nå overlever dem egentlig bare så vidt. Stakkars små. Det kommer til å bli bedre tider. Det lover jeg!

Stor tomat: de siste tomatplantene jeg har er disse. Vanlige, store tomater som har fått mye større plass til røttene. Jeg har fylt på en del jord nå, så da blir det vel bra. Dette er de største pottene jeg har. Så det får være bra. Mne igjen, det eneste tomatplantene mangler er solskinn.

Snackpaprika: den som er minst og tynnest, har selvfølgelig fått den første blomsten. Men resten av plantene har jo kommet ekstremt langt da. De er så vakre, mange av dem. Disse må også pottes om en gang, men det blir nok de siste plantene jeg kjøper potter til. Så lenge dem trives i de pottene dem har, prioriterer jeg andre planter først. Og siden jeg ikke er lagd av penger så må jeg ta litt hver måned.

Jordbær: kan det ikke bare bli varmt? Jeg vil så gjerne se hvordan det blir når disse plantene kommer oppi den jeg har kjøpt til dem. Problemet er bare at jeg kan ikke potte dem om i den, før de kan gå ut. For den er ikke helt tett og da kommer jeg til å ha vann utover hele når jeg vanner plantene. Men jeg er så spent på hvordan det blir. Også gleder jeg meg til å vise dere hva jeg har kjøpt til jordbærplantene.

Sitron: en jeg ikke har fortalt dere om, er denne. Jeg puttet et par sitronfrø i jord for en stund tilbake og nå har den begynt å spire. Jeg tok en liten runde for et par dager siden og så at det var en liten spire nedi denne potta. Da ble jeg ekstra glad. Den har stått i fuktig jord, med plastfolie over og under et plantelys. Siden dette er en eksotisk frukt, som lever på et varmt sted så må man gjøre litt ekstra for å få den til å spire. Og som dere ser så fungerte det. Akkuratsom jeg klarte få et mandarinfrø til å spire. Få vi et sitrontre også?

Ikke gå glipp av alt det spennende som skjer med plantene, urtene og masse deilige oppskrifter. Følg bloggen på Facebook HER og følg med på alt som kommer.

10 kommentarer
      1. Ja, her er det full fest med planter. Jeg gleder meg til grønnsakene kommer for jeg har sååå mange gode oppskrifter som venter. Så koselig å høre at du ønsker å følge med. 🥰🌱

          1. Ja, jeg er veldig spent selv. Mye jeg aldri har prøvd før. Så jeg er spent selv. Sukkererter har jeg hatt før, men de ble veldig små fordi dem ikke hadde nok plass til røttene. Så jeg skal ha mye mer jord til dem denne gangen. Gleder meg til masse godt i sommer.

            1. Ja, jeg leier huset så jeg kan ikke gjøre hva som helst her. Så de må nok stå i potter hihi. Men drømmen er å ha store sukkerertplanter en dag. Ei barndomsvenninne hadde det. De var så utrolig store. Og de smakte kjempe godt.

      1. Åh så koselig å høre. Ja, her er det regnskog i stua. Hehe. Blir veldig vakkert så fort de kommer ut. Blir såå fint ute da. 🥰 Takk. Ha en fin kveld du også.

    1. Du har virkelig gått all inn for denne dyrkingen. Selv har jeg redusert på denslags og fokuserer mer på prydplanter. Men chilli, paprika og små tomater må jeg ha litt av 😜🐰 har du ikke bakt brød eller boller?

      1. Ja, nå har jeg endelig en hage og mange flotte muligheter. Så da gikk jeg all inn. Jeg spiser veldig mye grønnsaker og frukt, så jeg gleder meg veldig mye til det er på tide å plukke. Blomster er jo veldig fint og jeg har planer om å ha noe blomster rundt, min den største gleden hos meg er grønnsaker og urter. Nei, ikke noe baking i dag. Jeg har fast 1 dag i uka hvor jeg legger ut oppskrifter. 😊 sånn at det blir litt variasjon og jeg ikke blir for feit. 🤣 for noen må jo spise alt jeg lager også. 🤣

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg