Liten urtehage i vinduskarmen

Nå har det vært stille på bloggen litt for lenge, syns dere ikke? Så dagene fremover skal jeg være mer aktiv. Dere skal få se hvordan det går med alle plantene, men jeg har også noen oppskrifter på lur.

Akkurat nå skal dere få se hvordan alle urtene har det. Og hva er egentlig planene videre? Vil det bli flere urter? Alt dette får du vite om du følger med nå.

Rosmarin: Jeg har lest at rosmarin er flerårig, men akkurat nå ser den ikke så veldig bra ut. Om noen har noen gode råd til å få den flott igjen eller om jeg bare må vente på varmere vær, si i fra i kommentarfeltet. For er det noe jeg ikke vet så mye om, er det urter. Det er allikevel gøy å prøve og moro å lære noe nytt.

Oregano: Den har sett sine bedre dager, men jeg håper at den kommer seg når våren og solen kommer for fult. I såfall skal jeg bruke mye oregano i matlagingen. Det er jo så utrolig god smak. Også lukter det himmelsk! I fjor ble den jo faktisk veldig fin, så jeg satser på at den vokser seg stor og fin i år også.

Dill: Her spirer det som bare det. Dere ser det sikkert, men denne er sådd i år. Jeg kommer ikke på så mye å bruke dill til, men det skal hvertfall bli godt sammen med reker. Kanskje jeg finner på noe annet spennende også. Vi får vente og se.

Basilikum: Denne har jeg også sådd i år. Trives gjør dem hvertfall, for her spirer det som bare det. I år håper jeg at jeg får lagd nor godt ut av basilikumen. Det er spesielt en ting jeg har veldig lyst til å lage, men det får bli en hemmelighet frem til jeg eventuelt har klart å lage det. I såfall kommer det en nydelig oppskrift på bloggen. Vi får bare krysse fingrene og håpe at jeg er litt mer effektiv med tiden i år, for oppskriftene venter på å bli testet ut.

Persille: Her er den sist av dem som var fra i fjor. Denne er vel den som har holdt seg best. Jeg har prøvd å rydde den litt nå og da, for det blir en del tørre “kvister” inni der. Den krever en del tid, men det er veldig enkel å renske.

Frem til nå har jeg ikke fått brukt den til noe. Jeg har vært veldig dårlig på å bruke urtene, men kaninene har fått en del og dem syns hvertfall det er kjempe godt. Så dem står ikke BARE til pynt. Jeg håper bare jeg blir flinkere til å bruke urtene i år.

Etter å ha tenkt litt, ble mango og mandarintrærne flyttet. Nå er dette vinduet kun for urtene mine. Så teknisk sett er det faktisk plass til flere. Ønsker jeg flere urter? Det er noe jeg faktisk har tenkt lenge på. Nå har jeg sådd de urtene jeg virkelig vil ha, som jeg har frø til. Utenom det har jeg ikke funnet noen flere urter som jeg føler at jeg trenger, men det kunne jo vært moro å prøvd ut noe nytt.

Om du ikke vil gå glipp av flere oppdateringer på urtene eller alle grønnsakplantene burde du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Sjekk storyen min for mye nytt innhold hver dag. Og høydepunktene om du har gått glipp av noe..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg