Liker/liker ikke med sommeren

Siden det ikke skjer så mye her i dag så tenkte jeg at jeg skulle gi dere et innlegg med ting jeg liker og ikke liker med sommeren. Sommeren er en veldig vakker årstid og det er mye man kan glede seg over. Desverre er det ingenting her i livet som bare er helt perfekt. Det kommer alltid med en hake og for meg er det frykt som står øverst på lista når det kommer til ting jeg ikke liker med sommeren.

1. Hoggorm. Jeg er livredd for å møte på hoggorm når jeg går i skogen om sommeren og jeg vet at det er mange av dem der ute. Frykten for å bli bitt av en hoggorm gjør at jeg aldri går i skogen alene, hvertfall ikke på steder der det er smale stier og man ikke kan se hva som ligger foran seg. Det vil jo alltid være en liten risiko for å møte på enten hoggorm eller stålorm når man går i f.eks lysløypa hjemme hos mamma. Og den turløyper er ganske åpen og fin. Men igjen, der kan man faktisk se om det ligger en hoggorm eller en stålorm og soler seg.

2. Flått. Fy søren jeg er så utrolig redd for å bli stukket av en flått. Et flåttbitt kan faktisk være kjempe farlig. Så jeg unngår busker og kratt, høyt gress osv. Jeg har nok problemer med kroppen min om jeg ikke skal risikere å bli bitt av flått og bli enda verre.

3. Bikini. Det verste jeg vet er å måtte dra på meg en bikini. Jeg blir så ukomfortabel når magen er fremme og alle ser alt. Altså i en bikini så kan man ikke skjule formene sine på noen måte. Nei, jeg liker ikke å gå i bikini. Faktisk har jeg ikke brukt en bkini i hele år og det kommer nok heller ikke til å skje.

4. Bade ute. Ja, jeg har gjort det og det er jo godt å avkjøle seg. Allikevel er ikke det noe jeg har lyst til å gjøre. Som regel er det alt for kaldt, jeg hater å svømme. Jeg får fullstendig panikk hvis jeg ikke får fotfeste og jeg liker meg rett og slett ikke i vannet. Det er godt å avkjøle seg litt på en varm dag, men jeg vil heller ligge i sola og sole meg eller spise en is enn å måtte ha pæ den fæle bikinien og svømme rundt i vannet. Jeg er egentlig ganske god til å svømme, men ikke så god at jeg klarer å overvinne panikken. Også er det fisk i vannet. Nei, jeg blir heller på land.

5. Mygg. Om kveldene vil jeg jo helst sitte ute og nyte den kjølige sommerkvelden, men myggen er så glad i meg at jeg ikke får lov å sitte ute i fred i 2 minutter. Det er som om jeg er en magnet for myggen. Det var en gang jeg satt ute med 2 andre og jeg sprayet meg med myggspray hele tiden. Det hjalp ingenting. Jeg hadde myggstikk overalt etter den kvelden og det holdt på å gjøre meg gal. Jeg var jo selvfølgelig den eneste som ble stukket så jeg klarte ikke mer. Jeg måtte bare gå inn. Og det er jo så koselig å være ute om kvelden. Det er synd at myggen skal ødelegge det.

6. Veps. Eller som venninna mi pleier å kalle dem “rasshøl med vinger”. Når jeg bodde i Modum så kom dem inn med en gang jeg lukket opp døra eller vinduet. Akkurat som dem satt og ventet på meg. Så jeg turte jo ikke ha opp verken vindu eller dører når jeg var alene hjemme. Dem holder seg ikke i vinduet eller noe sånt. Neida, den følger faktisk etter meg. Det er ikke tull. De lukter sikkert frykt. Når jeg bodde hjemme hos mamma så skulle jeg lufte litt på soverommet fordi deg blir så ekstremt varmt, men da kom det veps inn med en gang. Og de kom alltid oppi fjeset mitt. Jeg løpte ut av rommet, lukket døren og gikk ned. Den ene gangen var så ille at jeg nesten falt ned trappa. Her jeg bor nå så har jeg faktisk ikke sett veps, men det kryr av bier. De har hvertfall ikke prøvd å angripe fjeset mitt.

Som dere ser så er den mye jeg ikke liker med sommeren. Det meste er egentlig alt som kryper og kravler, stikker og zummer. Det var en lang periode av livet mitt at jeg var redd for edderkopper, men når man har bodd 3 år i et hus med en kjeller full av digre edderkopper så blir man vant til å ta liv av dem. Selvom jeg ennå ikke har klart å glemme lyden den største lagde når den gikk over gulvet. Med beina var den på størrelsen med en tennisball. Anbefales ikke å mose en så stor edderkopp og ha det helt stille rundt deg. Eww… Men edderkopper plager meg ikke like mye etter de 3 årene. Det hjalp faktisk mye på frykten å bo der. Særlig når jeg hadde en på nesten samme størrelse i en av hobbykassene mine og jeg nesten tok på den.

Men sommeren har jo ikke bare dårlige ting å komme med. Det finnes jo så mye vakker med sommeren også. Her er ting jeg liker med sommeren.

1. Sommerfugler. De er så nydelige og de har så flotte farger. Jeg liker hvordan de flyr sammen, nesten som endans. Eller når dem sitter på blomstene og lager et vakkert bilde. Så det er ikke bare ekle innsekter. Selvom jeg var livredd for sommerfuglen som hadde forvillet seg inn på soverommet mitt når jeg var mindre. Jeg nektet å gå inn på rommet før den var borte. Nå tar jeg bilder av dem og studerer mønstrene de har på vingene.

2. Blomster. Enten det er hagen som blomstrer eller det er blomstene ute i det fri så er det så nydelig å se på. Alle de flotte fargene, store og små blomster så fargelegger landskapet. Det finnes ingenting som er vakrere enn en blomstereng. Jeg liker alle mulige blomster. Også dufter det så godt. Jeg blir så glad av blomster.

3. Varmen. Det betyr mindre klær. Bare det å slippe og ta på seg den store jakka hver gang man skal ut er det beste som finnes. Kjenne solens varme mot huden. Lysere tider, bedre humør. Varmen og sommeren gjør humøret mitt mye lettere. Jeg er som en blomst som bare venter på å kunne strekke meg mot solen og smile. Også slipper jeg å ha så mye vondt i kroppen. Varmen hjelper utrolig mye på kroppen.

4. Gå tur. Fordi jeg har fibromyalgi så er det mye enklere for meg å gå turer på sommeren. Om vinteren stivner kroppen og jeg blir fortere sliten. I tillegg gjør den kalde luften det vanskelig for meg å puste hvis jeg går i oppoverbakker eller går for fort. Så når sommeren og varmen kommer så elsker jeg å gå turer. Jeg kunne gått hele dagen hadde det ikke vært for fibromyalgien.

5. Dyrke grønnsaker. Ingenting smaker så godt som hjemmedyrket salat. Jeg hadde jo hagen full av grønnsaker. Det var salater, tomater, agurk, chili, rødløk og sukkererter som jeg brukte til å lage en nydelig salat. Jeg hadde drueplanter, paprikaplanter og melonplanter. Selvom det ikke ble noe på dem så var det jo fortsatt veldig gøy å se dem vokse opp. Jeg hadde det utrolig gøy med alle grønnsaksplantene. Nå har jeg jo igjen begynt med noen grønnsaksplanter. Selvom det ikke er like mye som jeg hadde så er det fortsatt like gøy.

6. Grilling. Ikke at vi har kommet så langt, men ingenting smaker bedre enn grillmat på sommeren. Det blir ikke sommer uten grillskiver og grillpølser rett fra grillen. Også må det jo være salat og potetsalat ved siden av. Mm… også hvitløksbrød eller loff med smør. Da snakker vi grillkos!

7. Ta bilder. Klart man kan få flotte bilder om vinteren, men man kan også fryse av seg fingrene i forsøket. Og de eneste fargene som vinteren gir oss er hvitt og blått. Det er som å ta bilde av himmelen. Et bilde er veldig flott, men i lengden kan det bli ganske kjedelig. Sommeren derimot har masse farger. Bladene på trærne, åkeren, blomstene, humler… Ja, fargene er overalt.

Sommeren har mye vakkert å tilby og det er mye koselig å gjøre. Så selvom man har mye man ikke liker med slmmeren så finner man nok veldig mye som gjør sommeren super også. Jeg er veldig glad for at sommeren har kommet hvertfall. Er ikke du?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg