Kutt ned på kjøtt i hverdagen

Jeg har lenge snakket om å spise mer vegetarmat og det har jeg virkelig lyst til å få til. I tillegg vil jeg spise mye sunnere. Spise mer kyllingfilet og fisk vil kanskje hjelpe på kroppen. Det har blitt ganske mye kjøttdeig og pølser siden det er billigst, men vi har jo råd til et sunnere kosthold. Derfor tenker jeg å prøve og få til mange flere vegetariske retter. Jeg har også blitt mye flinkere til å spise frokost og da med litt sunnere pålegg. Det er hvertfall det jeg prøver. Jeg har virkelig lyst til å leve sunnere, men samtidig kunne kose meg hvis jeg ønsker det. Jeg har prøvd å sette en regel for at fredag og lørdag er kosedager. Da kan vi ha pizza, lasagne osv. Så vil jeg prøve å få tilbake 1 dag i uka for vegetarmiddag og i tillegg da spise mye sunnere resten av dagene. Jeg har prøvd å holde meg til dette og det går bra så lenge jeg klarer å stå og lage middag, men så fort jeg ikke klarer det så har vi enten bestilt fastfood eller frossenpizza. Noe som går raskt og som ikke går så mye energi til. Så jeg sitter her og prøver å tenke på ting som kanskje kan gå an å lage opp til dager som jeg ikke orker å lage noe. Det må være sunt og som man bare kan slenge inn i ovnen.

Sånne ting sitter jeg nå og tenker på fordi det hadde jo vært supert å hatt noe liggende. Nå har ikke vi så stor fryser, men 2-3 slike middager har vi jo plass til. Det er noe jeg tenkte å bruke tiden min på i dag. Grunnen til at jeg vil spise vegetar og ikke bare et sunnere kosthold har egentlig flere grunner. For det første så spiser vi alt for mye kjøtt, mer enn vi klarer å produsere. Hvis alle kuttet ned på kjøtt (punkt nummer 2) så vil dyrene vi spiser kanskje få muligheten til å leve et godt liv. For jeg har ikke noe i mot å spise kjøtt, men jeg liker ikke hvordan hele systemet er. Derfor vil jeg kutte ned på inntaket av kjøtt. I tillegg var tantebarnet mitt vegetarianer og jeg støtter virkelig henne i det valget henne gjorde. Hun var ei helt fantastisk jente med flotte meninger og så mye kjærlighet til dyr. Hun kuttet ut kjøtt helt og lagde alternativ mat til og med jul. Hun var rett og slett ei skikkelig tøff og god jente. Det valget hun gjorde rørte meg virkelig og jeg prøvde faktisk allerede da jeg hørte det å kutte ned på kjøtt selv. Jeg har jo spist en del pasta m/ pesto f.eks, men jeg har lyst til å finne andre oppskrifter også som jeg kan bruke i hverdagen.

Så jeg sitter her og tenker hva jeg kan erstatte kjøttet med. For det er jo faktisk mange muligheter der ute. Jeg skal hvertfall bruke dagen i dag til å finne oppskrifter og idéer til et mer vegetarisk liv, men som sagt kutter jeg ikke helt ut. Mange syns nok at jeg ikke kan sitte her og snakke om dyrene og hvor ille dem blir behandlet og i tillegg spise kjøtt. Jeg forstår at mange kan mene det, men jeg er ikke perfekt. Jeg er bare et menneske, men jeg prøver hvertfall å gjøre endringer i livet for å redusere kjøtt i mitt kosthold. Er det noe jeg virkelig bryr meg om så er det dyr. De er intelligente, full av kjærlighet og de ville aldri gjort noen noe vondt. Allikevel gjør mennesker så mye feil når det kommer til behandling av dyr. Hvis dere vil høre min mening om dette temaet så fortell meg gjerne i kommentarfeltet, men dette innlegget skulle være positivt og fint.

For jeg ønsker å gjøre en forskjell, virkelig! Så derfor setter jeg meg nå ned og scroller på nettet for å endre livet mitt, endre hvordan jeg spiser. Dette har jeg jo snakket med samboeren min om og han er helt enig i at vi må kutte ned på kjøtt og vi må få i oss mye mer grønnsaker. Så jeg vet jo at han liker idéen og de forandringene jeg håper vil skje nå. For jeg har egentlig store planer. Jeg ønsker å endre mye for at kroppen skal bli glad og fornøyd. Og mens jeg går over til 30% vegetarianer så har jeg mitt vakre tantebarn i tankene. Hvis hun klarer å kutte ut kjøtt helt så skal jeg klarer å redusere kjøtt. Et godt eksempel på at jeg reduserer kjøtt er faktisk kyllingpizzaen. Jeg brukt kun én kyllingfilet på 2 pizzaer. Det syns jeg er ganske bra. Jeg kuttet i små biter og tok heller på masse annet godt. For man trenger ikke masse kjøtt for at maten skal være god. Derfor ønsker jeg å finne sunnere og bedre oppskrifter på vanlig og god mat.

Om du har noen gode oppskrifter eller sider for sunn mat så blir jeg veldig glad om du vil dele de med meg i kommentarfeltet. Du kan også følge bloggen på facebook HER. Der kan du også kontakte meg om du heller vil det. Så håper jeg at jeg kan dele mange gode og sunne oppskrifter med dere fremover. Kanskje til og med noen vegetarianske tips. Vi får bare vente og se hva jeg finner av oppskrifter og tips i dag.

2 kommentarer

Siste innlegg