Kroton og Orkidé

For en liten stund tilbake så fikk jo jeg 2 orkidéer og en liten grønn plante av samboeren min da vi var på Plantasjen. Utrolig søt og koselig overraskelse med tanke på at vi bare skulle kjøpe sprayflaske til plantene.

Siden da har dem gitt meg mye glede og de har også vært glade selv. Hvordan ser jeg det? Jo fordi dem blomstrer. Hadde dem ikke hatt det noe bra så ville knoppene falt av. I stedenfor å falle av så åpner de seg opp og en ny blomst kommer frem. Det er så vakkert. Jo flere som åpner seg  jo mer farge i vinduet. Sånne ting gjør meg veldig glad!

Over her kan dere altså se orkidéene som koser seg i vinduet. Jeg var jo så heldig å få med finværet i bakgrunn også. Hvis vi tar for oss det nederste bilde så kan vi se at på høyre side, nederst begynner den å blomstre. Den siste blomsten der har åpnet seg, mens den har stått her hjemme. Denne orkidéen har jo mange flere knopper enn den på det første bilde så den vil jo også blomstre mer. Hvis alle knoppene åpner seg, uten at noen av de gamle blomstene faller av så blir den helt fantastisk. Da blir det nydelig i vinduskarmen. Jeg blir hvertfall utrolig glad av å se bort på denne kroken av stua. Med alle de grønne plantene og disse orkidéene som lyser opp, gir liv til leiligheten. Så har vi jo virkelig en fantastisk flott utsikt også. Busker og trær, blå himmel og ripsbuskene til naboen. Og det er bare fra kjøkkenvinduet.

Også var det den lille grønne planta over her som samboeren min valgte ut. Ikke bare ser det ut som den trives godt der den står, men den har faktisk fått 2 nye blader siden den kom hit. De er så små og blanke. Utrolig nusselige blader. De begynner til og med å få noen gule flekker sånn som de andre bladene har. Jeg passet på at den stod et sted der den får lys. Ingen av mine planter skal stå i en mørk krok. Der den står nå får den både lys fra stuevinduet og fra kjøkkenvinduet. Det er nok derfor den trives så godt som den gjør. Den er utrolig søt da.

Jeg pleier å dusje den litt på bladene av og til og det ser ut som den liker det veldig godt. Jeg leste at Kroton likte det og de tar ikke feil. Codiaeum heter den lille, grønne planten for dere som måtte lure på det. Dette er altså vår første grønne plante utenom grønnsaksplantene. Når jeg får en plante jeg ikke vet hva er eller trenger så er det jo bare et trykk unna. Det skal så lite til for at man skal finne ut hvordan man skal ta vare på plantene. De trenger forskjellig stell og det krever derfor litt kunnskap å ha planter. Man har et ansvar når man skaffer en plante. Så det første jeg gjorde var å søke opp og lese om den. Slik får man fine planter og blir flink til å ta vare på plantene sine. Verre er det altså ikke. Alle KAN klare å ta vare på en plante, men ikke alle VILL bruke tiden sin på å lære seg hva den trenger og ikke tåler. Man kan hvis man vil. Enkelt og greit.

Hvis du ønsker å lære mer om planter eller har spørsmål så anbefaler jeg deg å følge facebooksiden min. Der kan du spørre og få svar om det er noe du lurer på. Du kan følge bloggen og klikke deg inn på de innleggene som du syns høres spennende ut. Linken finner du HER.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg