Knopper allerede?

I helgen har jeg hatt fult fokus på jenta mi, men nå er jeg tilbake med en ny planteoppdatering. Bare litt forsinket i dag. Jeg måtte si hade til jenta mi, som nå er på vei hjem igjen til Sverige. Så da er det bare å få fokuset over på noe annet, nemlig planter. Og her skjer det jo alltid mye, men i dag har jeg noe virkelig gøy å vise dere fra flere av plantene. Så la oss komme i gang.

Gresskar: gresskarplantene er veldig fine, men jeg tror dem lengter etter mer jord. Jeg må nok snart fylle kassa med jord sånn at dem får litt mer plass til “beina”. Utenom det så går det faktisk veldig bra med dem. De soler seg i vinduet.

Chili: Her er det litt kaos. For når jeg skulle få ut spirene som var i noen av pottene, så ble det plutselig veldig dårlig plass på brettet. Derfor står dem litt her og der, men det gjør ikke noe. For når de skal ut, så skal dem stå mer samlet igjen. Men som dere ser så har det skjedd mye. Det siste bildet er av de vanlige chiliene og her kommer det jo flere grener. Denne tror jeg kommer til å bli kjempe flott. Så får vi vel bare vente og se hva som skjer med resten av chiliplantene (pinata, basket of fire, padron og sweet banana).

Tomat moneymaker: jeg fikk også splittet en del av disse tlmatplantene. Alle stod jo oppi pepperkakeboksen, men nå har dem altså fått litt mer plass. Noe som virkelig syns. De begynte jo å spire som bare det når jeg hadde pottet dem om (som du kan se på siste bildet). Så her blir det nok noen flotte planter.

Pæretomat: jeg tror jeg har kalt disse for plommetomater, men dette er altså pæretomat (de små tomatene som ligner litt på cherrytomat). Hvis jeg har gjort det så beklager jeg forvirringen. Men ja, det er altså pæretomater som kommer på disse plantene. Og nå ser det ut som dem også begynner å bli ganske lei av å være inne. Det forstår jeg veldig godt, men de må nok vente 1 måned til.

Store tomater: jeg tror den ene tomatplanta er litt nysgjerrig på plantelyset. Nå er den jo nesten inni lyset. På tide å flytte lyset “litt” bort fra bladene kanskje? Utenom det så ser dem jo veldig flotte ut. Stilken på plantene begynner å bli tykke og fine. Disse vil nok bli veldig flotte når dem kommer ut.

Og som dere ser i potta ved siden av, så har ikke rabarbraplanten forandret seg noe, så den viser jeg ikke noe nærmere denne gangen.

Snackpaprika: Mens alle de andre plantene gjerne vil ut, er disse plantene fornøyd med 1 plantelys på deling. For her kommer det allerede små knopper. Snart får vi kanskje se noen fine paprikablomster også. Det tok jaggu ikke lang tid før disse dukket opp, men nå har jo plantene blitt ganske store.

Slangeagurk: De første plantene har blitt litt gule, men det bekymrer meg egentlig ikke. Dette er jo ikke agurkblader, så det har ikke så mye å si. Ellers ser det jo ut som dem trives veldig godt. Når dem får bedre plass så trives dem sikkert ennå bedre.

Snackagurk: ja, jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si om denne planten. Det er så utrolig mange knopper og blomster her nå. Jeg vet virkleig ikke hva denne planten tror, men jeg tror ikke den forstår at det fortsatt er vinter ute hvertfall. Den trives jo i det minste og det er vel egentlig det viktigste.

Melon malaga: hvor lang skal den bli!? Vi har jo ikke begynt på våren engang og denne er allerede en halvmeter. Tydeligvis koser den seg her i stua. Den får vel snart få noe å klatre på den også. For nå driver den å plager mangoplanta, som står ved siden av. Og det er jo ikke sikkert at er så populært.

Mango: og her er altså mangoplanta i full gang med å strekke på bladene. Det er alltid så spennende med eksotiske planter. Og mangoen er definitivt eksotisk. Å faktisk kunne ha et mangofrø til å spire i Norge syns jeg er veldig moro. Også blir dem så utrolig flotte når dem vokser til.

Mandarin: enda en eksotisk plante. Jeg sliter litt med å finne en ny, større potte til denne da. Enten er dem veldig dyre eller så er dem ikke noe fine. Så vi får se når jeg får pottet den om. Ikke at det haster. Den koser seg jo som bare det. Og så lenge den er frisk og fin, så har det egentlig ikke så veldig mye å si. Det er bare meg som vi gi plantene mine det aller beste.

Hvis du ikke vil gå glipp av noe, burde du følge bloggen på Facebook. Du finner gruppa ved å trykke HER. Der får du link til alt av innlegg jeg legger ut. Som vil si vanlig planteoppdatering, urtehagen, blomster og oppskrifter. Og det vil du ikke gå glipp av, når plantene får frukt/grønnsaker. For jeg har mye spennende planlagt allerede.

2 kommentarer
      1. Det beste jeg kan beskrive lysene er LED plantelys med blå og rød/rosa lys. De er veldig bra til plantene. De beste plantelysene jeg har brukt til planter faktisk. 😊❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg