Kjøpt frøposer

I går kom varene jeg bestilte fra Plantasjen, men jeg var rett og slett for sliten til å skrive om det da. Så da skal jeg vise dere og fortelle litt om det jeg har kjøpte. Som overskriften sier så har jeg kjøpt inn frø. Dette er frø som jeg skal bruke neste år, men jeg fant noen ting som jeg hadde veldig lyst til å prøve ut. Så derfor kjøpte jeg de nå. Frøene skal jo fint klare å holde seg til neste år. Og det vil jo si at jeg har noen spennende ting som skjer til neste år også. Allerede planlagt og kjøpt inn. Så la oss ta en titt på hva jeg har kjøpt for neste år.

Tomater: Siden jeg er tom for frø til cherrytomater så tenkte jeg at jeg kunne prøve ut noe annet til neste år. Jeg har jo allerede de gule pæretomatene, men nå fant jeg også røde. Så da blir det vel en av hver farge. Som dere vet så har jeg jo prøvd ut gule pæretomater før, men ikke røde. Det blir derfor veldig spennende å smake på dem. I tillegg har jeg kjøpt inn frø til vanlige, store tomater. Nå begynner det å bli noen år siden jeg sist hadde slike planter så da tenkte jeg det var på tide å kjøpe inn frø til det. Sist gang jeg hadde slike planter så brukte jeg en halv tomat fra butikken, men det er ikke veldig lurt. Om man gjør det på den måten så får dem mye lettere sykdom. Så derfor valgte jeg å kjøpe frøene. Disse frøene er jo ment å brukes til å så. Derfor stoler jeg mer på dem enn på de frøene inni en tomat fra butikken.

Paprika: Her er det mye spennende som jeg aldri har prøvd før. Den eneste paprikaplanten jeg har prøvd meg på er den vanlige, røde paprikaen. Og det gikk jo ikke så veldig bra. Jeg hadde jo frø fra butikkjøpt paprika og den endte opp med svarte prikker over hele stammen. Så denne gangen skal det gjøres riktig og det skal gjøres veldig spennende. Jeg gleder meg skikkelig til å teste ut disse. Det blir hvertfall mer snacks til skogsturene neste år. Paprika er jo så utrolig godt å bare spise alene. God og sunn snacks. Så det blir veldig spennende å se hvordan disse plantene blir. Det er én ting jeg må få kjøpt inn før jeg begynner da og det er noen store potter. For den siste der tror jeg trenger ganske mye plass.

Chili: Og helt til slutt måtte jeg jo kjøpe chili. Det ville vært gøy å prøvd andre typer også, men det hjelper lite om chilien er fancy hvis den er for sterk til å spises. Hva er vitsen med å dyrke chili om man ikke skal bruke den? Så da ble det kun en helt vanlig chili. Det er jo egentlig helt greit for chili er jo gøy uansett. Jeg gleder meg til å få en ny chiliplante. Sist fikk jeg et par chili før den også fikk svarte prikker. Der hadde jeg også brukt frø fra butikkjøpt chili og det viste seg jo å være veldig dumt. Så da får vi håpe og tro at dette forsøket blir bedre og at de holder seg friske igjennom hele sommeren og høsten neste år.

Med alle disse frøene så blir det nok litt mer planter ute til neste år enn det har vært i år. Det ville blitt litt vel trangt med store tomatplanter i vinduene, men noen av paprikaplantene kan kanskje få lov til å stå inne. Vi får se hvor store de blir og hva annet jeg sår neste år, men la oss ta et år av gangen. For det er mer enn nok av planter å stelle nå. For å være ærlig så klør det i fingrene etter å så disse frøene, men jeg får pakke dem bort og vente til desember/januar hvertfall. De aller fleste posene står det at man skal så frøene i februar, men jeg liker å være litt tidligere ute. Mest fordi jeg har bare lyst til å fylle leiligheten med masse planter etter en lang vinter.

Så her er altså alle frøene jeg har kjøpt inn for neste års prosjekter. I tillegg har jeg kjøpt inn jord, men det er mest fordi jeg trenger å fylle på litt i pottene som står i vinduskarmene. Forhåpentligvis holder det å fylle på nå. De har nemlig begynt å vise mye røtter og det er jo ikke bra. Så i løpet av dagen i dag skal jeg få fylt på og dekket alle røttene.

Og det var alt jeg hadde kjøpt fra Plantasjen denne gangen. Mange blomster som fristet, men denne gangen kjøpte jeg ikke noe av det. Kanskje det blir noe innkjøp av blomster litt senere, men akkurat nå er det nok med de vakre grønnsakplantene mine og de nydelige orkidéene.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg