Kirkeruiner i Björkvik

På vei til et annet sted, fant jeg et skilt hvor det stod kirkeruiner. Jeg hadde det i tankene og hadde veldig lyst til å dra dit. Så på vei hjem igjen, svingte vi innom der. Dette var etter at vi hadde funnet et skilt der det stod Tors stener og tenkte det kunne være spennende å få med seg. Det viste seg å være en bomtur. For når vi kom frem, var det kun 2 digre steiner på hver side av veien. Som om noen har kappet vekk midten, for å lage veien. Vi måtte le litt da vi forstod at det var disse steinene som var det vi hadde kjørt til. Hvorfor i det hele tatt sette opp et skilt?

Her er en liten storytime for dere som lurer på hvorfor disse steinene var skiltet til: Det sies at denne steinen ble sluppet ned på dette stedet. Tors stener blir også kalt for Näckensborg. På norsk vil dette da bli Nøkken sin borg. Det sies at man kan høre Nøkken sitte der og spille på fiolinen sin. Og nå skulle jeg faktisk ønske jeg hadde tatt et bilde, for at dere skulle fått sett. Heldigvis fins Google for dere som ønsker å se bilde av disse steinene i Katrineholm.

Nå skal vi hvertfall videre til kirkeruinene.

Og dette skiltet skuffet hvertfall ikke. Her var det jo en full kirke og kirkegård. Flott var den også. Den lå ganske langt inn på en øde vei, men det var absolutt verdt det. Lett å finne frem til med Google maps. Så hvis du vil ta deg turen hit, så kan du lett følge GPSen på mobilen.

Foran kirken fant vi noen gamle gravsteiner. Noen var lette å lese, mens andre ikke. Dette er slike steder jeg liker å besøke. Gamle bygninger og eldre gravstener som forteller en historie. Det er noe veldig vakkert ved eldre gravstener på forlatte kirkegårder. Når det kommer til historie er jeg altoppslukende. Jeg kan sette meg ned og lese bøker om vikingtiden eller gamle Egypt, besøke kirkeruiner eller bunkere. Alle bygninger som er gamle syns jeg er fascinerende og spennende å besøke. Så denne turen her kommer jeg aldri til å glemme.

Som dere kan se over her, var det litt igjen inne i kirken. En stor tavle stod lent mot den ene veggen. Og stiger som gikk helt opp til taket. Selvfølgelig var en del av stigen borte nederst. Man vil jo ikke at hvem som helst skal klatre opp. Dette kan være veldig farlig. Så vi kikket bare og gikk videre.

Da kom vi frem til den store delen av kirken. Taket var borte og det eneste som var igjen, var steinveggene og et alter.

Det var grei størrelse på kirken, for å si det sånn. Og hva er vel en slik tur uten å posere ved alteret?

Det var mye mer å se på når vi gikk ut bakveien. For på baksiden av kirken ligger selve kirkegården, med ennå flere gamle gravstener. Det var så vakkert.

Noen steder hadde det blitt satt og gjerder. Andre gravstener stod åpent. Gjerdene var veldig fine egentlig og ikke veldig høye.

Gravstener fra 1800-tallet stod med gjerdet rundt. Noen stener var litt ødelagte og vanskelig å lese. Jeg skulle ønske de ble tatt bedre vare på, men desverre er det ikke alltid så lett.

Kirkegården var ikke veldig stor. Det var ikke mange gravstener der hvertfall. Kanskje har dem blitt fjernet eller kanskje det rett og slett ikke har vært så mange som har blitt begravd her. Jeg har ikke noe svar. Eneste jeg vet er det som er der. For det var ikke skrevet noen plakater om stedet. Det bare står her og blir glemt. Veldig trist egentlig.

Men hvis du ønsker å besøke dette stedet, kan du bare søke på Kirkeruiner Björkvik og følge Google maps. Det er absolutt verdt turen om du liker slike steder.

Hvis du ikke vil gå glipp av noen flere turer og idéer til plasser å besøke burde du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Sjekk storyen min for masse bilder og videoer. Sjekk høydepunktet på profilen min om du har gått glipp av en story. Der ligger det også bilder/videoer du ikke får se her.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg