Kalkun og waldorfsalat

For å ikke ødelegge kroppen min helt så tenkte jeg at jeg skulle finne på noe å gjøre i natt. Og hva finner jeg ut at jeg vil gjøre? Jo, jeg ville plutselig steke kalkunen. Jaja, det er jo for så vidt greit det, men vet dere hvor tungt det er å løfte denne kalkunen ut og inn av ovnen? Det er TUNGT! For når jeg kjøpte kalkun på MENY sin app så hadde jeg ikke et alternativ på hvor tung den kalkunen skulle være. Så jeg fikk en kalkun som nesten var 7 kg. La meg bare si at vi kommer til å spise kalkun i noen dager fremover, men slapp av. Jeg har fryst ned en god del.

Og når det kommer til kalkun så er jeg ganske flink. Ikke at kalkun er noe vanskelig å lage. Alt du gjør er å pensle den godt med smeltet smør blandet med salt og pepper. Så steker du den nesten 7kg tunge kalkunen på 180°c i 3,5t (***30 minutter per kilo!). Jeg pensler den med smøret hver time og da blir den kjempe saftig og god. Så lar jeg den stå litt før jeg skjærer i den. Denne gangen falt kjøttet fra beina bare ved å løfte på den så man kan trygt si at det var en god kalkun. Er det rart jeg spiser alt for mye til nyttårsaften? Nei!

Og selvfølgelig må jeg ha fløtesaus og waldorfsalat til. Dette slang jeg sammen tidlig i natt også satt jeg og samboeren min sammen i stua med nydelig mat og serie på tven.

Om du lurer på hvordan jeg lager waldorfen så er det så enkelt som dette:

Pisk 3dl fløte til det blir en litt løs krem. Vend inn en pose med majones. Kutt 2 grønne epler i terninger/strimler, men husk å skrelle dem først. Kutt 1 kurv røde druer i 2 (uten steiner ofc.). Ha i 2 bokser med ananas ferdig kuttet i terninger (uten saften). Kutt ⅔ av kinakålen og bland alt sammen. Og der har du en utrolig god waldorf.

Jeg vet at noen bruker både valnøtter og stangselleri, men hadde jeg fått servert det så hadde jeg dessverre ikke klart å spise det. Så her er det kun det jeg nevnte over som havner i waldorfen. Det er det jeg har vokst opp med og det smaker som hjemme så det er det jeg holder meg til. Og ja, jeg har prøvd med stangselleri. Dessverre klarer jeg ikke smaken. Når det kommer til valnøtter så klarer jeg ikke svelge det. Jeg blir sittende å tygge i evigheter og da blir det helt tørt og ekkelt. Nøtter er ikke min favoritt snacks kan man si, men sånn er det. Noen liker valnøtter og andre like ikke. Det er jo bra vi er forskjellige da. Det ville vært kjedelig om alle var like.

Håper du likte litt tips og sånt til kalkunen. Det er jo snart nyttårsaften og mange har jo da kalkun. Så kanskje dette hjalp noen. Masse lykke til med årets nyttårsmiddag. Håper dere koser dere masse idet det nye året ringes inn. Og glem ikke å følge bloggen på facebook HER for mer tips, oppskrifter og mye annet i 2021. Håper å se dere alle sammen der. Nå er det jo ikke lenge igjen.

4 kommentarer
    1. Jeg lager også kjempegod mør kalkun. Men jeg tar den på langsteking. Setter kalkunen inn om kvelden, og morgenen er den ferdig. Jeg kjøper en eller flere spekk plater som jeg binder fast på toppen av kalkunen. Dette rådet fikk jeg av en kalkun oppdretter her på Jæren. Så slipper jeg å smøre kalkunen hver time. Bruner den lett først på 220-230, så setter jeg steking på 70 grader hele natta. Min kalkun er mør og saftig…

      Waldorf lager jeg nesten som deg,jeg liker heller ikke walnøtter, men bruker hasselnøtter.
      Mvh
      Torill

    2. Denne metoden er absolutt å anbefale. Den anbefalingen fikk jeg av en som er kalkun oppdretter og har prøvd det meste. Så slipper man å drive å smøre kalkunen hver time. Det er lov å prøve noe nytt.

      1. Ja, det hadde jo vært gøy å prøve noe nytt. Nå har jeg allerede stekt min kalkun for i år, men kunne jo vært spennende å prøve neste år. Jeg er jo våken hele natta så jeg kan jo følge med hvordan denne prosessen går hihi. 🙂 takk for tipset.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg