Jobber jeg ville ha før

Etter hvert som man vokser opp så får man jo andre interesser og mye forandrer seg. Bl.a har drømmejobben min forandres seg og i dette innlegget har jeg lyst til å fortelle om de forskjellige jobbene jeg har ønsket. I tillegg skal jeg snakke om hvilken vei jeg faktisk gikk og hvorfor.

Jeg kan ikke huske hva jeg drømte om å jobbe med da jeg var liten, men i slutten av barneskolen ønsket jeg å bli kjendis. Jeg hadde lyst til å oppnå noe slik at jeg kunne bevise for andre at jeg hadde kommet langt, selvom jeg fikk mye dritt hver eneste dag. Det ble så klart ikke noe av fordi jeg kunne ikke synge eller danse og jeg hadde heller ingen andre talenter jeg var virkelig god i. Nå er jeg egentlig veldig glad for at jeg ikke er kjendis fordi det betyr jo null privatliv. I en ung alder er ikke det noe jeg hadde villet selvom jeg trodde at det var en fantastisk drøm da.

Når jeg begynte på ungdomsskolen så ble frisør en ny drøm. Jeg hadde lyst til å klippe, farge og style håret til folk. Det var noe jeg syntes hørte veldig gøy og spennende ut, men karakterene mine var for dårlige til å komme inn på Design og håndverk. Så der gikk den drømmen. Nå vet jeg jo at frisør ville kroppen min aldri klart å jobbe som. Derfor er den drømmen dø. Jeg har allikevel blitt min egen frisør. Klipping og farging gjør jeg jo selv. Så kanskje ikke helt dø allikevel.

Selvom Matfag var sistevalget mitt så var det allikevel noe jeg til slutt ville gjøre. Jeg jobbet hardt for å lære meg masse. Alle tips og råd ble tatt i mot og jeg ble bedre for hver dag. Når jeg skulle få en lærlingplass hos Nærbakst så byttet dem leder der og jeg ble nektet jobb videre fordi kroppen min ikke klarte 12t skift. Noe jeg syns er helt sjukt at de har lov til å sette lærlinger til. Når jeg fikk beskjeden så var drømmen knust. Mest fordi det var det beste stedet jeg hadde jobbet og jeg hadde lært så mye på den tiden jeg hadde jobbet der.

Etter mange forsøk på å finne en jobb som jeg faktisk kunne holde på så endte jeg opp på et jobbsøkerkurs. Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre eller hva jeg ville jobbe med. Kroppen min var jo ikke akkurat den beste så det var jo begrenset hvor mye jeg klarte å gjøre. Til slutt ble tatovøryrket den nye drømmen, men jeg kom aldri så langt at jeg fikk prøvd meg som tatovør. Dette er fortsatt et yrke jeg gjerne skulle prøvd meg på, men så er det denne ryggen da. Også hadde jeg aldri klart å sitte og tatovere i flere timer pga. fibromyalgien. Så den drømmen er jo egentlig dø, hvertfall umulig.

Så kom en ny drøm opp, en jobb jeg ikke hadde tenkt på. Jobbe med blomster og planter. Det er jo noe jeg liker å holde på med så hvorfor jeg ikke har funnet en jobb med det før skjønner jeg egentlig ikke. Så hvorfor endte jeg da opp med en jobb på Nille når det var blomster som var drømmen? Fordi det var mest logisk når jeg skulle flytte hit. Nå varte ikke det så lenge før jeg skjønte at denne kroppen ikke klarer å jobbe i det hele tatt. Jeg kan fint sitte å skrive blogg og gjøre husarbeid, men det er jo i mitt eget tempo med mange pauser.

Så hva er drømmejobben min nå? Vel, hvis jeg skal være en drømmer og ikke realist så vil jeg si at tatovør fortsatt er min drømmejobb, men hvis jeg skal være realistisk så ville jeg nok hatt enten blogg eller youtube som en jobb. Kanskje jeg faktisk hadde klart å beholde jobben min. For sånn det er nå så er det ingenting jeg kommer på som kroppen min klarer å jobbe som. I en vanlig jobb så må man være der og gjøre en god jobb hele tiden. Har man en blogg eller youtubekanal så kan man faktisk sette de grensene selv. Jeg kunne godt produsert flere videoer i løpet av en helg og hatt en bra youtubekanal, men det er fordi jeg ikke trenger å presse kroppen mer enn jeg vet den orker. Så det er min drøm. Hvor realistisk den er får være en annen sak. Jeg elsker å blogge og jeg kommer til å gjøre det så lenge jeg kan, med eller uten lønn. Jeg føler meg bare veldig heldig som får lov til å gjøre det jeg elsker, skrive for dere.

Å finne en jobb er ikke lett og det er ennå verre å holde på en. Så at jeg klarer meg med de få pengene jeg får fra nav og kan holde på med det som gjør meg glad. vel, det gjør meg veldig glad. Jeg føler med heldig selvom det ikke er noe å tjene. For meg er dette en drøm som går i oppfyllelse uansett.

Følg gjerne bloggen på Facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg